Gyroskopický zaměřovač

Gyro zaměřovač lze ve hře najít v letadlech P-51D-20NA a YF-80. Po aplikaci doplňků do Soundmodu i v některých dalších (pozdější verze Spitů). Všechny ale vychází z amerického typu K-14.

Tento zaměřovač dokáže v reálném čase a při správném nastavení a postupu zaměřování, určit místo dopadu střel palubních zbraní. Činí tak na základě vašeho manévrování. Když pronásledujete nepřátelský letoun a snažíte se ho dostat do zaměřovače, tak v podstatě víceméně kopírujete jeho letovou křivku (flight path) nebo se s ní snažíte ztotožnit tu svou. Různé snímače zaměřovače, ať už gyroskopické, akcelerometry a možná i snímače úhlu náběhu, zjistí jak se váš letoun pohybuje vzduchem a na základě tohoto zjištění zaměřovač umístí značku na místo kde předpokládá protivníka.
Opakuji, vše je určováno pouze podle vašeho pohybu. Ve WW2 (v simu IL2FB) ještě neměla letadla střelecké radary ani žádné jiné snímače polohy nepřátelského letounu.

Klávesy pro nastavení:

Toggle sight mode (Auto) - přepínání mezi obrazcem klasického reflexního zaměřovače (Fixed Mode - kruh s tečkou), oběma obrazci a pohyblivým obrazcem kontinuálně ukazujícím místo dopadu střel v dané vzdálenosti (Auto Mode - 6 kosodélníčků (démantů) tvořících šestitiúhelník a tečka uprostřed).

Adjust Sight Control To Right / To Left - Nastavení typu letadla, na které hodláte střílet. Zaměřovač má z výroby nastavené hodnoty rozpětí podle běžných typů známých letounů protivníka. Je to krásně americky blbuvzdorné. Pilot si nemusí pamatovat hodnoty rozpětí, jen nastavuje typ letounu, na který se chystá střílet.

Incerase / Decrease Sight Distance - Nastavení vzdálenosti, na kterou hodláte střílet. Amíci oproti Britům (alespoň podle Olega) na točítku tohoto nastavení neměli žádné hodnoty. Proto se ani vám ve hře žádná čísla neukazují. Jen se zvětšuje a zmenšuje průměr zaměřovacího obrazce. Přesný údaj vzdálenosti střelby není pro pilota až tak potřebný a také se nejspíše spoléhalo na vycvičený odhad. Pravděpodobně celý rozsah tohoto nastavení pokrýval obálku účinného dostřelu palubních zbraní a hodnota tedy nebyla zas tak důležitá.

Pro správné vyhodnocení deflexní střelby je nutné, aby zaměřovač "věděl", v jaké vzdálenosti je před vámi nepřátelský letoun. Na to slouží právě nastavování typu letounu a vzdálenosti. Celé to vysvětlím podrobným postupem:

Pokud se vám zdá, že se to nedá v boji stíhat, můžete použít časově a "prstově" méně náročný způsob:

Ještě poznámka: Pohyb obrazce zaměřovače má určitou setrvačnost, která je daná snad setrvačností gyroskopů. Proto je doporučeno, být před střelbou alespoň sekundu v protivníkově letové křivce (držet protivníka pokud možno přesně v zaměřovači), než se gyro ustálí. Platí, že čím prudší změna letové křivky, tím víc se zaměřovač rozhodí a tím víc potřebuje času na ustálení. Z toho vyplývá, že se nejedná zrovna o vhodný zaměřovač pro divoký souboj v zatáčkách. On byl také původně spíše určený pro přepady typu BnZ nebo pro nenadálé přepadení, kdy protivník nemá moc čas reagovat. Pokud se dostanete do dogfightu, raději zaměřovač přepněte na klasický "Fixed mode".

Zajímavost: V korejské válce tento systém Amíci dovedli k dokonalosti, když umístili do pozdějších verzí F86 Sabre tzv. střelecký radar. Ten neměl žádnou obrazovku (stínítko). Sloužil pouze pro zjištění vzdálenosti protivníka a spolupracoval se zaměřovačem. Pilot si pouze nastavil typ letounu a snažil se ho udržet v obrazci. Zaměřovač spřažený se střeleckým radarem poznal vhodnou chvíli a zbraně automaticky vystřelily.

Zpět na Tipy a Triky