BF-109G-2 (Gustav)


Jeho veličenstvo "Gustav". Podle mě je nejlepší z Gustavů právě verze G-2. Ze všech "géček" má nejlepší poměr výkonu k hmotnosti. Vždyť také právě na tomto stroji dosáhli piloti Luftwaffe nejvíce vzdušných vítězství. Ve stoupání jde doslova za motorem a Vy máte pocit, že sedíte v raketě (s ohledem na rok 1942). Motor Daimler-Benz mu dává přebytek výkonu na hmotnost a po odlepení od země se ani nenadějete a už jste ve 2000m. Tento stav blaženosti však trvá jen do 4-5000m, potom G-2 rychle ztrácí dech a obratnost. Do výzbroje byl zaveden v roce 1942 a v té době (můj osobní názor je, že až do konce roku 1943) to byla mašinka par excellence, zejména na východní frontě. Ani Spitfire (snad kromě manévrovatelnosti) neměl nad G-2 navrch. Pokud létate rozumně, tak utočíte doslova všechno, snad kromě výše zmíněného Spita. Ale i na to se najde lék, ale kdo by riskoval krk točením za Spitem ve výšce 100m? A energie? Verze G-2 je mistrem v zachování energie. Dokáže skvěle přeměnit výšku na rychlost a naopak rychlost na ztracenou výšku při taktice Boom and Zoom. Pokud jste machr, získáte častokrát ještě o pár set metrů větší výšku, než jste měli před útokem taktikou BnZ. Toto se však netýká verzí od G-6 a vyšších. Tyto verze byly přetížené výzbrojí, těžším motorem (DB-605ASM), drakem letounu a dodatečným pancířováním. Taky netočí. Ale na rovinu - v letch 1943-45 se víc sázelo na kartu rychlosti a výzbroje, než na manévrování. Vyjma Rusů. Jedinou slabinou verze G-2 jsou slabé kulomety. Má 2x kulomety 7,92mm MG-17 nad motorem a 1x MG-151/20 kanón střílející v duté ose vrtule. Ale na oplátku máte do těch plivátek zase dostatek munice a někdy právě ta plivátka (po vystřílení kanónu), dokážou zabít nepřátelského pilota a tak Vám přidat další zářez na směrovku. Pokud však patříte k čarostřelcům, pak Vám často bude stačit půlsekundová dávka ze všch zbraní do motora Spitu a následek je takový, že pilot Spitu s otevřenou pusou čumí na listy vrtule, které se mu zastavily před nosem. Podvěsit se dají ještě 2x 20mm kanóny. Sice jsou super na IL-2, ranné Laggy a Lavočky, ale podvěšovat si je nedoporučuji. Ztratíte na výhodách.

Tipy a rady jak přežít:

P.S.: Při startu pozot na točivý moment vrtule. Mašina točí bokem a má snahu Vás převést mezi zaparkovaná letadla, hangáry, flaky apod. Proto přidávejte plyn pozvolna a kontrolujte směrovkou. Až po dosažení 80Km/h, můžete přidat plyn na 110%.
P.P.S.: G-2 je letadlo jako z učebnice stíhače - stvořené pro útok, nikoliv pro obranu! Šetřete municí, střílejte jen na jistotu! Metodu útoku volte raději BnZ. Když už musíte točit, točte po vaničkách*. Zachováte si alespoň nějakou energii.
P.P.P.S.: Při BnZ používejte směrovku! Ten kus lopaty na ocase není na okrasu.

Výhody:
+ vynikající ovladatelnost
+ stabilita při malých rychlostech
+ dobrá výzbroj
+ poměrně rychlý a skvělý poměr výkon/hmotnosť

Nevýhody:
- citlivý motor
- rychle začne hořet
- úzký podvozek
- při BnZ tuhne řízení
- špatný výhled na šestou

Tip na závěr:
Pro točení doporučují taktiku, kterou popsal Lavo z Letky 13 u letadla BF-109E.
Pro BnZ - Letíte s G-2 s převahou výsky asi 1000m nad Spitifirem Mk.VIII. Spit jde do svíčky a snaží se Vás dostoupat. Okamžitě i Vy přejděte do stoupání a počkejte si až Spitfire ztratí na rychlosti. Těsně před tím, než se Spit začně propadat, Gustava jemně otočte na záda (využijte i směrovku), přitáhněte a střemhlavě, jako orel, se na něho vrhněte. Spit, když zpozoruje útok, se snaží v utažené zatáčce vyhnout střelám. Vy však dostatečně předsadíte a směrovkou ještě "odhodíte" nos zbraní. Následuje konec Spitfiru. V případě, že jste netrefili, nebo jste propásli ten zlomek sekundy na střelbu (tehdy radši nestřílejte a šetřete náboje), nezoufejte. Mašina má obrovskou rychlost, kterou ve svíčce proiměníte na výsku a útok můžete zopakovat za příznivějších okolností a s chladnou hlavou téměř do nekonečna. Pokud není pilot Spitu machr, ztratí hlavu a začne dělat chyby. Tím pádem máte navíc možnost jeho chyby proměnit ve svůj prospěch.

* "létat vaničky" - představte si takovou tu starou vanu, z dob kdy ještě neexistovaly vodovodní rozvody. Její obvod při pohledu shora připomíná protáhnuté písmeno "O". Na protilehlých koncích je vyvýšená a uprostřed snížená. Jedná se v podstatě o létání v horizontální 360 stupňové otočce, kde s G-2 citlivě, střídavě vykopáváte směrovku. Když jste v nejvyšším bodě této otočky, vykopnete směrovku do krajní polohy tak, abyste nos letadla nasměrovali k zemi a přitáhnete výškovku až na hranici pádu do vývrtky. Potom povolíte a necháte mašinu znovu rozběhnout s plynem na 110%. Dokážete tak, nízko nad zemí utáhnout Spitfire Mk.Vb. Nicméně záleží na rychlosti toho befka a záleží i na tom, kdo v tom Spitu sedí - nemusí přijmout tento způsob boje. A v neposlední řadě záleží i na hladině alkoholu v krvi :).
Zpracoval: -=SFS=- Jochen (Skyfalconssquadron)

Vaše komentáře

BP_Tyrl:
Pokud má pilot nepřátelského letadla krví podlité oči, lze díky eliptickému zakončení křídel Bf-109G-2 zaměnit za Spita. Pro Bf jsou charakteristické vysoko posazené ocasní plochy do kříže. Ty ho naprosto odlišují od jakéhokoli jiného letadla.

Zpět na seznam letadel