Mitsubishi G4M1 Rikkó "Betty"


Dvoumotorový střední bombardovací a torpédový letoun.

Ve hře je to jediné použitelné japonské bombardovací a torpédové letadlo. Unese množství malých bomb (50 x 15), což moc neužijete, protože na ničení autokolon je efektivnější stíhačka. Jako maximum unese jednu 800Kg pumu, což s příchodem Ki-61 a jejími 2x 250Kg, také přestává být zajímavá správa.
Nicméně za pozitivum se dá počítat zaměřovač kalibrovaný v metrech, takže při použití "Bombardovací tabulky" máte zajištěnou maximální přesnost až do 5Km výšky. To i díky tomu, že v letadle funguje "Stabilizátor horizontálního letu".Vzhledem k tomu, že Betty není žádný velý šplhavec stačí většinou bombardovat z cca 3Km kde už většinou neotravuje lehký flak a těžký se dá s trochou štěstí ustát.

Nakonec nám zbývá torpédo. Za pomoci bombardovacího zaměřovače vyklopeného do vodorovna, nebo podle čelního kulometu se nedá minout. Základ úspěchu je odhazovat v cca 50 metrech, co nejdříve, z důvodu extrémní zranitelnosti letounu.
A to je ta špatná zpráva. Betty nemá chráněné nádrže ani motory a odtud pobrala svojí poslední přezdívku "Létající doutník". Její hořlavost a zranitelnost je opravdu extrémní. Na jakékoli samostatné výlety raději zapomeňte. Ideální jsou cca čtyři Bettyny a čtyři stíhačky doprovodu (víc stejně nikdy neseženete), odtorpédovat dříve než se probere flak a rychle zdrhat k domovu.
Vzadu máte sice 20mm kanón, ale konstrukce věže vytváří mnoho libovolně posunovatelných slepých úhlů, takže na něj moc nespoléhejte. Pokud vás nepřátelský stíhač pustí, tak nejspíš proto, že už hoříte.

Při startu se setkáte ještě s jedním problémem. Pilot sedí v pravo, což celkem velké množství pilotů nutí padat přes levý okraj letiště. Ani výhled do strany není při pojíždění po letišti nijak kvalitní. Nestyďte se, klidně pojíždějte a startujte z pozice bombometčíka, nebo předního střelce. V tom okamžiku letadlo ztratí jakoukoli záludnost a startuje jako po másle.

Klidně si berte plnou nádrž, manévrovat moc nebudete, za to minimálně polovinu cesty budete trousit benzín.

Rozpoznávání: Nejpodobnější letadlo na mapě bývá většinou A-20. Bettyna je větší, robustnější, doutníkovější a hlavně A-20 je ta vzadu se co se právě proměnila v nadrženou stíhačku. :)

Výhody:
+ jediný japonský bombardér
+ zaměřovač
+ torpédo
+ příjemné letové vlastnosti
+ 20mm kanón vzadu

Nevýhody
- extrémní zranitelnost
- malá nosnost

Zpracoval BP_Tyrl

Vaše komentáře

Lavo (Letka 13)
HAMAKI

Toto multifunkční letadlo (ano, od začátku byla Betty projektována jako multifunkční námořní bombardér). Letadlo vzniklo už v roce 1937, poprvé vzlétlo roku 1939 a dodržovalo tradiční japonskou filosofii (pro posádky těchto jinak fantastických letadel bohužel). Co to znamená? Inu to, že Betty má obdivuhodné letové charakteristiky (na bombardér samozřejmě), undreamed dolet, žádný pancíř, mnoho kulometů (ale puškové ráže), jednu dvacítku a poměrně malou nosnost.
Je to nejvíc stavěný japonský bombardér vůbec a bojoval od začátku války až po její trpký konec. Má na svědomí zkázu svazu Z, nálety na Austrálii, ale i smrt admirála Jamamota a nakonec, aby se pohár hořkosti naplnil až po okraj, vezla japonskou kapitulační delegaci. Takový smutný osud má nejlepší japonský bombardér.
Létá se s ní fantasticky. Při rychlosti kolem 140-150Km/h se SAMA odlepí a už letíte. Lehounce se ovládá a snese i poměrně velkou rychlost v klesání. Nepodceňujte její náklad 50 x 15 nebo 16 x 50Kg. Je to něco jako parafrag bomby u A-20G. Takový nízký přelet nad enemy airfield... lahůdka. Pokud jdete na obrněný cíl, tak si vezměte 500 + 2x 250Kg. Má level stabilizátor a to je, při dlouhých letech nad pustou hladinou, věc k nezaplacení.
U tohoto letadla platí dvojnásob, že je třeba naučit se létat v těsné formaci a udržet ji i po útoku, a ne taktika - domů každý sólo.
Ano, hoří často a snadno, ale také dlouho a tak často nakonec doletíte alespoň na vlastní území. Naučte se střílet ze zadní dvacítky a uvidíte kolik skalpů si přivezete.
Bettynka je poměrně rychlé letadlo, tak na to myslete. Všem, kteří najdou odvahu osedlat toto jedinečné letadlo, bych dopřál verzi G4M3, nebo ještě lépe G6M1.

Zpět na seznam letadel