G-50 Freccia


Éra obratných dvouplošníků končí, a i takoví odpůrci rychlých a méně obratných letadel jako Italové, si uvědomili, že tento nový trend nelze ignorovat. Jejich první pokus o celokovový dolnoplošník poháněný hvězdicovým motorem se jmenuje Fiat G-50 Frecia. Jakkoliv divně toto letadlo vypadá, při jeho konstrukci byly použity progresivní postupy a má několik moderních prvků, které např. japonská letadla neměla téměř až do konce války.
Tak, jako u většiny letadel, i Fiatů se vyrobilo několik verzí, no a tady máme problém, protože doteď nevím jaký že to Fiat vlastně hra modeluje. Určitě to není G-50 první série - tvarově absolutně nesedí. Vychází to na hybrid G-50 2. série a G-50 bis. Každopádně nám hra modeluje i výkony tohoto letadla víc než podivně (to ale není nic nového). Věděli jste například, že G-50 má bombovnici na bomby proti pěchotě? Italští chlapci vzali vanu s rovným (rovnější už asi nebylo) dnem a obestavěli ji trupem, připnuli dolnoplošní (dolnější už asi neexistuje) křídlo, vysokou a poměrně širokou směrovku s výškovkou a dopředu, bez jakýchkoli okolků, přidělali hvězdicový motor tak, že když se podíváte na letadlo zboku, máte pocit, že ho buď na trup napíchli, nebo nalepili, protože žádné motorové lože v trupu není.
Zboku vypadá strašně, ale prohlédněte si toto letadlo shora a uvidíte skutečné a krásné linie. A když se díváte pořádně a dlouho, uvidíte (ať je to jakkoliv neuvěřitelné) jasnou podobu s Ki-43 (hlavně křídlo). Při čelňáku si ho nemůžete splést, protož tak rovné dno nemá nic a když se k vám v boji natočí křídly, nelze přehlédnou ten napíchnutý motor a hrbatý trup s otevřeným kokpitem.

Neexistuje spojenecké letadlo, které by se podobalo G-50!

Zkrátka krasavec to není, ale úplně jinde jsou jeho letové výkony. Start je podobný jako s Buffalem. Smiřte se s tím, že sedíte utopeni ve vaně a nevidíte nic, nedbejte na to a kopněte do vrtule. Vyšlápněte pedál na kteroukoli stranu (směrovka u Fiatu je extrémně účinná) a užijte si to.
Má pevný a spolehlivý podvozek, který vás spolehlivě přenese přes nejakou tu nerovnost. Bojové klapky a už se odlepí a začíná letecká extáze při ovládání letadla. Věřte, že jakmile si zvyknete, jiného "Itala" si už nevezmete. Ovládá se lehounce, žádný trim nepotřebujete. Reaguje přesně a rychle. S tímto strojem můžete vstoupit do boje okamžitě po odlepení (to moc letadel nedokáže) a vesele točit, dělat přemety a podobné legrácky. Ale pozor, má karburátor a tak, pokud nedáte pozor na negativ, skape motor a nahodit ho, je někdy nemožné.
Má robustní konstrukci a tak ho nedokáže rozházet ani 700Km/h v divu, takže vesele pádem za Hurricanem :). Asi je to neuvěřitelné, ale tato Fiatka, je stabilní jako málokteré letadlo. Pokud přetáhnete a spadnete do vývrtky, skoro vždy (pokud máte dostatečnou výšku) se z ní dostane letadlo samo. A zase můžete vesele vyvádět.

Radost je s ním létat - bolest sestřelovat. To co máte nabito, nebudeme přece nazývat zbraněmi. Máte po 250 prskavkách, jejichž nejlepší vlastností je jejich zvuk. Zvuk vašich zbraní je i vaší nejlepší zbraní, protože mnohem víc než zásahy vyděsí soupeře a ten poměrně často v souboji zpanikaří a zapíchne se...
Samozřejmě i tady je řešení. Zvykněte si na trvalý nástřel (u "Italů" velmi důležité), zaměřovač je dobrý a proto se nedejte odradit prvním dojmem. Jelikož prskavky mají nekonečné stopovky, poměrně dobře se dají vystopovat jejich dopady (i když takový "random rozptyl" jen tak neuvidíte). Přibližte se k soupeřovi co nejblíž, abyste viděli na motor a kabinu a spusťte. Prskavky mají celkem slušný zápalný účinek. Je to dřina, ale vyplatí se.
V tomto letadle se NEPOKOUŠEJTE sestřelit bombardér, je to nemožné. Nikoliv proto, že ho nedáte, ale proto že každý vám uletí. Ano, uletí. Rychlost bohužel není dominantou G-50.

Fiat G-50 je typická soubojová stíhačka, kterou však k lepším výsledkům deklasuje slabý motor (zase se vůbec nepřehřívá - opravdu). Je odolná, má samosvorné nádrže, štěrbinové klapky a HAŠENÍ motoru. Moderní letadlo ve starém hávu. Zamilujete si ho.

Výhody
+ excelentní ovladatelnost
+ pancířování nádrží
+ hašení motoru
+ odolná

Výhody
- pomalá
- výzbroj
- dolet (chyba hry, mimochodem)

P.S.: Směrovka u Fiatu je excelentní, myslete na to při střelbě.
P.P.S.: Při divokých dogfightech točte za soupeři, kteří divují přetáčením letadla a vykopáváním směrovky. Neutečou, neutočí, neskape vám motor.

Tip na závěr: Přestřelili vám výškovku, křidélka, nebo směrovku? ...NESKÁKEJTE! Fiat přistane bez problémů i jen se směrovkou.
Zpracoval: Lavo (Letka 13)

Vaše komentáře

Zpět na seznam letadel