Hawker Hurricane


Pokud zde budu mluvit o tomto letadlu, míním jeho verze začínající od MkI až po MkIIC se kterými se setkáváme ve hře IL-2 Sturmovik. Je jedno kterou verzi hry mám na mysli, jelikož v každé narazíme na tento typ pod různým označením.

Výrobce:
Hawker Aicraft Ltd. Výroba však neprobíhala jen zde, ale například i u Gloster Aicraft a dalších.

Historie:
První let prototypu se konal 6. 11. 1935 a prvního sériového letounu verze MK I pak 12.10.1937. Poslední dodávky byly v roce 1944, ale to už byla jen labutí píseň a převážně se jednalo o výrobu z Kanady.

Jednalo se o jednomístný stíhací letoun. V pozdější době byl Spitfirem vytlačen do role stíhacího bombardéru a byl používán také jako protitankový letoun nebo "letoun na jedno použití": Sea Huricane.

Výzbroj:
MK I – osm 0,303 palcových kulometů Browning. Každý z nich byl vybaven 333 náboji
MK II A – zhruba totéž s možností zástavby dvanácti kulometů, plus možnost podvěšení dvou 113Kg bomb.
MK II B – dvanáct kulometů browning a možnost nést dvě bomby 113kg nebo až dvě 226kg bomby.
MK II C – tento námi tolik oblíbený Hurricane nesl jako výzbroj čtyři dvacetimilimetrové kanóny Hispano.

Jak vidíme na obrázcích, je tento letoun snado idetifikovatelný a to pro několik jasných znaků kterými oplývá:
1) tvar trupu za kabinou a kabina
2) chladič dobře viditelný jak ze předu tak při útoku ze zadní polosféry
3) tvar křídel, jejich vzepětí zcela minimální
4) velikost letounu zcela jiná – robusnější tvar, např. od BF-109E dobře rozpoznatelné na dálku

Výhody v boji:
Pokud létáte na mapách serverů jejichž planesety alespoň trochu respektují dobu (např. rok 1940-1941), není (v případě soupeřů typu BF-109E) boj nikdy zcela ztracen. Troufám si i říct, že pokud neletíte sami a potkáte soupeře, kteří se nechají strhnout bojem, vetšinou dole u cesty hoří krásné pochodně po BF-109E. Nebudu zde opakovat známá fakta a výhody jejich využití (jako je výška, slunce v zádech apod.). Nejdůležitější je snažit se soupeře vtáhnout do horizontálního boje, kde je Hurricane dle mého názoru skvělé letadlo! Důležité je myslet v boji na rychlost - dle mých zkušeností se s ním nejlépe zatáčí v rychlostech kolem 320 – 390Km/h, nad 470Km/h reaguje velmi pomalu na výškovku a proto za soupeřem pokud možno klesat na malý výkon plynu.
Další skvělá vlastnost je malá snaha spadnout do vývrtky a nepřekonatelná je střelba. Letadlo prostě sedí ve vzduchu jako přibité a pokud nezazmatkujete, nemůžete minout cíl. Důležité je nastavit si kulomety a kanóny zhruba na 250m, jelikož 500m implicitně nastaveno hrou je zbytečně moc a ne každý je Vilém Tell. Je výborné jak při startu, tak při přistání a opravdu i těžce poškozené dokáže přistát jako do peřin.
Takže ničeho se nebojte a hrrr do něj, jelikož kdo jednou ochutná tu pravou kávu ví o čem mluvím. Tally HO!
Zpracoval: BP_Imelman

Vaše komentáře

Lavo (Letka 13):
Hrbáč, má tak tlusté a rovné křídlo, pod kterým je chladič, že si ho nelze splést, hádám, s ničím. Pokud je na mapě a lze ho osedlat, beru si toto letadlo. Létá po dálnici, jen s malými odbočkami způsobenými ztrátou rychlosti, nebo (a to je horší) karburátorem. Pokud sviští rychlostí od 300 do 400Km/h, nic na něj nemá. Při vyšších rychlostech výrazně ztrácí účinnost křidélka a výškovka. Když jsem psal o LaGGu, že je to vynikající střelecká platforma, tak tohle je střelecká extáze DE LUXE. S tímto letadlem se nedá netrefit. Pokud máte kulometnou verzi, nestřílejte zbytečně z čisté 6 - nikomu tím neublížíte. Pokud chcete soupeře vystrašit a nevyplýtvat přitom střelivo, zaparkujte na jeho šestce se stáhnutým plynem a dejte plný kotel - ten řev Merlina ho tak probere, že okamžitě zatočí a to je Vaše chvíle. Takové proplesknutí motoru 12-ti browningy čehokoli před Vámi, má zázračný efekt (neplatí na bombardéry). Takže střílíme odkudkoli, jen ne z čisté šestky. A neplýtvejte náboji na dálku, není jich příliš. Úplný orgáč je Hurri versus Štuka. Ta začne hořet, hádám, dřív než se dostane ke střelbě. Stačí, pokud Štuku donutíte ke stoupání a plesk na křídlo... Vyhýbejte se bojům ve vysokých rychlostech a divování, protože umřete. Rychlý Hurricane (nad 500Km/h) už letí jak dřevo, téměř nemanévruje a jediné co funguje je směrovka a ta vám bude na prd. Zvláštní kapitola je Hurricane sovětské provincie. To je neskutečný stroj, má zdaleka nejničivější výzbroj, víc nábojů do kanónu, stejně tak do kulometů. Je absolutně nejobratnější a i nejrychlejší (u země). Ideál na boj s odvážlivci od "Emilů" až po F-4. Jinak platí to samé co jsem napsal, s tím rozdílem, že s tímto hovadem se směle můžete pustit do letadel jako je He-111 nebo Ju-88. Kulometáři si neškrtnou, pokud nezabijou posádku. Na tato letadla NIKDY neútočte ze šestky, protože Hurricane (jedno který), má citlivý motor (hlavně omezovač otáček motoru) a na 99% vás tato radost postihne. Pokud chcete někoho naštvat, vezměte si kulometného Hurricana (Mk.1) a pozapalujte pár Cober a LaGGů na mapě Finska :).

Mungo (Letka 13):
Budu trochu nesouhlasit s Lavem. Mk.IIb (a asi i IIc) jsou velmi příjemné stroje, pokud s nimi patřičně vyšplháte. Tam ztrácí dech i Befko. Ale ve výškách do těch 4000m jsou stroje jako IAR, MC.200 a spol. lepší ve vertikálních manévrech, když pilot ví, jak má postupovat. Hrbáče je možné utahat. Italovi sice chvíli trvá než ho opískuje, ale IAR je schopnen poslat smrtící příval.
Ne, rozhodně to není žádný podřadný stroj a už vůbec ne, je-li jich víc. V dobrých rukou je to opravdový zabiják Emilů a Štuk a ve skupině i LaGGů a dalších strojů. Ale je dobré vědět, že jistý druh boje je pro něj hodně nezdravý.
Mungův dodatek o druhé straně mince: Tak, jako je Hurri skvělá střelecká platforma díky svým křídlům, tak je to i vynikající terč. Je radost 12-ti sprchami měnit Befka ve vánoční stromky, ale v opačném gardu pro změnu svítí on.

Zpět na seznam letadel