I-153


Letadlo bojovalo pod republikány ve Španělsku, pod nacionalistickou Čínou proti Japonsku, při pohraničních bojích mezi Japonskem a SSSR v Mandžusku a Mongolsku. Během zimní války a pak hlavně během velké vlastenecké války na straně SSSR a také jako kořistní na straně Finska. I-153 bylo nasazeno veskrze na všech hlavních směrech bojů let 1941-42. Ve velkých počtech bojovali sovětší piloti na I-153 u Lvova(41), u Oděsy(41), u Kurlandu(41), u Smolenska(41), na Krymu (41-42), u Orla (41), u Moskvy (41-42), u Stalingradu (42) a na Kubáni (42). I-153 dosluhovalo na některých směrech ještě v létě 1943, byť spíše jako bitevní letouny.

Letadlo, které je obecně známo pod názvem "Čajka" a ve šturmoviku hlavně skvělou obratností a "pomalostí", i když je to z dvojplošníků nejrychlejší a nejobratnější stroj. Jediné letadlo které má lepší čas v zatáčce je japonský stroj Ki-27, který má ovšem lepší jen levotočivou zatáčku a opravdu jen o "chlup". V pravotočivé zatáčce a hlavně ve vertikálních manévrech je jinak Čajka jednoznačně lepší.

Čajka má i skvělou stoupavost při malé rychlosti, což je velmi výhodné při souboji se zoomujícími letadly, která se snaží mít od Čajky (kvůli její obratnosti) dostatečný odstup a snaží se jí bokem přestoupat. Není vzácností že takový souboj se z nulové výšky přesune až třeba do 6Km, kde již otrávený nepřítel svojí snahu o přestoupání Čajky, vzdá a odletí.

Čajka je taktéž dobrý bitevní letoun, byť proti lehkému i těžkému flaku je velmi zranitelná, její obratnost umožňuje velmi rychlý a efektivní opakovaný útok na pozemní cíle. Není problém zničit 8 raketami 4 lehké a střední tanky za necelou minutu. Taktéž její výzbroj 4x 7,62mm kulometů umožňuje dobře ničit nepřátelská vozidla.

Bohužel proti německým strojům v letech 1941-43 je Čajka již beznadějně zastaralá a pomalá, proto jste téměř vždy v tomto stroji v defenzívě, která spočívá v neustálém točení a čekání odkud přílítne ten fric co umí střílet a pošle Vás do pekel. Pak nezbývá většinou nic jiného než držet se hesla: Točit se, točit se, točit se a modlit se.

Byť bylo několik verzí I-153, máme k dispozici jen dvě. Nejvíce vyráběnou a používanou variantu vyzbrojenou čtyřmi kulomety ŠKAS, a pak variantu P vyráběnou v malých počtech od roku 1940. Bohužel se musím zmínit, že právě verze P bývá na mapách častěji používána, ačkoli ovlivnila pouze bojiště východní fronty a to jen několika desítkami kusů. I zde byla zastíněna stovkami škasových Čajek. Je to podobné jakoby autoři na mapy kde bojovaly BF-109F2 dávali místo toho Bf-109F4.

Technické údaje:
Maximální rychlost 423Km/h ve výšce 4900m
Maximální rychlost v divu 550Km/h
Nejlepší zatáčka o 360° za 13,49s v rychlosti 248Km/h
nejlepší stoupavost 16,28m/s v rychlosti 176Km/h

Možné podvěsy:
4x 50kg bomb
2x 50kg a 2x 100kg bomb
8x RS-82
2x 50kg bomb a 2x AO-10
4x AO-10

Výzbroj:
I-153M-62 4x 7,62mm ŠKAS
I-153P 2x 20mm švak ŠVAK

Zpracoval 3.BAP_Cassius Chaerea

Vaše komentáře

Zpět na seznam letadel