I-16


Letadlo bojovalo pod republikány ve Španělsku, pod nacionalistickou Čínou proti Japonsku, při pohraničních bojích mezi Japonskem a SSSR v Mandžusku a Mongolsku, během zimní války a pak hlavně během velké vlastenecké války na straně SSSR a také jako kořistní na straně Finska. I-16 bylo nasazeno na všech hlavních směrech bojů let 1941-42. Ve velkých počtech bojovali sovětší piloti na I-16 u Lvova(41), u Oděsy(41), u Kurlandu(41), u Smolenska(41), na Krymu (41-42), u Orla (41), u Kursku (41-43), u Moskvy (41-42), u Stalingradu (42-43) a na Kubáni (42-43). I-16 dosluhovalo na některých směrech ještě na podzim 1943.

Letadlo známé u nepřátel jako Rata, u sovětů pak hlavně jako Išak, je známo svojí skvělou obratností, nestabilností a malou rychlostí. I když obratnost je možno plně ocenit jen na bojištích východní fronty. V ostatních konfliktech bojoval Išak i s obratnějšími stroji, ovšem zde zase mohl projevit svou obstojnou rychlost, která mu tak chybí na bojišti východní fronty.*

Išak má skvělou stoupavost, která se dá v souboji využít stejně jako u Čajky, bohužel (nebo bohudík) se jedná o vcelku nestabilní letoun, který si v rukách nezkušeného pilota dělá co se mu zachce. Jeho propadávání po křídle při malé rychlosti je světoznámé, ovšem i to se dá v boji využít k rychlým změnám směru letu.**

Bohužel proti německým strojům v letech 1941-43 je Išak již beznadějně zastaralý a pomalý, proto jste téměř vždy v tomto stroji v defenzívě, která spočívá v neustálém točení a čekání odkud přílétne ten fric co umí střílet a pošle Vás do pekel. Pak nezbývá většinou nic jiného než držet se hesla: Točit se, točit se, točit se a modlit se. Ale naštěstí němečtí piloti ve hře, mají dost často sklony k riskování a zkoušení obratností s ratou, v takovém případě je německé "ucho" velmi rychle poučeno a posláno do věčných lovišť.

Byť bylo ve skutečnosti několik desítek typu Išaků, máme ve hře jen dva. I-16 typ 18, představující starší typy Išaků do roku 1939, které se účastnily ve velkých počtech bojů s japonci, finy i španěly, ale v době napadení sovětského svazu německem, bylo v provozu již jen několik stovek těchto čistě kulometných strojů. Zato typ 24, představitel novějších typů Išaků, si de facto zalítal jen na nebi východní fronty a v roce 1941 to byl nejpočetnější stroj sovětského letectva.

Výhody:
+ obratnost
+ výzbroj
+ odolnost

Nevýhody
- nestabilita
- nízká rychlost
- karburátor

Technické údaje:

I-16 typ 18:
Maximální rychlost 464Km/h ve výšce 4800m
Nejlepší zatáčka o 360° za 16,86s při rychlosti 272Km/h
Nejlepší stoupavost 16,63m/s při rychlosti 194Km/h
Maximální rychlost v divu 580Km/h

I-16 typ 24:
Maximální rychlost 472Km/h ve výšce 4900m
Nejlepší zatáčka o 360° za 17,47s při rychlosti 280Km/h
Nejlepší stoupavost 17,09m/s při rychlosti 212Km/h
Maximální rychlost v divu 590Km/h

Možné podvěsy I-16 typ 18:
2x 50kg bomb
2x 100kg bomb
2x 100L přídavná nádrž

Možné podvěsy I-16 typ 24:
2x 50kg bomb
2x 100kg bomb
2x 100L přídavná nádrž
6x RS-82

Výzbroj I-16 typ 18:
2x 7,62mm kulomet Škas, 650 nábojů na hlaveň
2x 7,62mm kulomet Škas, 750 nábojů na hlaveň

Výzbroj I-16 typ 24:
2x 7,62mm kulomet Škas, 650 nábojů na hlaveň
2x 20mm kanón Švak, 120 nábojů na hlaveň

Zpracoval 3.BAP_Cassius Chaerea

Vaše komentáře

BP_Tyrl:
* Ohledně rychlosti. Dnes už každý ví, že plácat se na pádovce u země je naprostá pitomost. A průměrná rychlost 450Km/h podpořená mírným rozjezdem z převýšení, dokáže nemile zaskočit lecjakého Emila a s trochou štěstí i Fridricha. Samozřejmě nelze nijak otálet, protože rychlost ztrácíte podstatně rychleji. Nábojů máte dost, tak se prchajícího germána nebojte pokropit. Napřed kanóny a zdárně se vzdalujícího alespoň kulomety. Méně zkušené kusy propadnou panice, začnou točit a jsou vaši. S trochou štěstí se dávka ujme, takže začne točit i zkušenější kus a pak už je to na vás. Rozhodně se nebojte čelního útoku. Vy jste pěkně kryti za odolnou, hvězdicovou, solidní, sovětskou kovářskou prací, kdežto BFko je známý chabrus na motor.
** Méně světoznámé je jeho chcípání motoru při potlačení, které se nedá využít vůbec k ničemu.

Zpět na seznam letadel