IAR


Ve hře se nalézají tři modifikace. Všechny tři byly projektovány jako střemhlavý bombardér.
IAR 80 - je zhruba o 10 km rychlejší než ostatní dva. Obratnější, ale má jen čtyři kulomety ráže 7.62.
IAR 81A - pomalejší, méně obratný, ale má čtyři kulomety 7.62 a dva kanony 13 mm.
IAR 81C - stejný jako A, ale se dvěma kanóny 20mm.
Nejčastěji naráží na tyto protivníky: Lagg, Mig, I-16 a I-153. Lagy a Migy dokáže utočit, za pomoci klapek. I-16 a I-153 dokáže pozvolným klesáním uletět. Nutno s ním létat jako s FW - to znamená hlídat si výšku a rychlost. Nepřítele nutno napadnout z převýšení a pak rychle utéct. Nepouštět se do žádných velkých akcí. Vynikající k útokům na bombardéry a pozemní cíle. S JAKy a I-185 se vůbec nezaplétat a zdrhnout.
Oleg píše, že letadlo je obratné. Moc mu nevěřte, neustále přepadává a rádo jde do vývrtky. Poměrně včas varuje. Přízemní akrobacie se vůbec nedoporučuje. Ve vzduchu zaměnitelné za I-185.
Zpracoval BP_Tyrl

Vaše komentáře

Lavo (Letka 13):
Letadlo na které je potřeba si zvykout. Vlastně se stále otáčí kolem motoru, mírně to přestane až kolem 350-400 km/h. Dobrý zaměřovač a špatný výhled dozadu i když má zrcátko. Přecitlivělý na křidélka, ale na klapkách v rozumné rychlosti směle soupeří i s P-40 a JAK-1. Poměrně nebezpečný při startu. Vhodné pro skupinový boj. Vlk samotář to v něm bude mít velmi, velmi těžké. Snese celkem slušnou nakládačku. Při boji zachovat chladnou hlavu. Pozor, z boje neutečete (nemáte na to), přesto se snažte létat rychle (cca 350-450 km/h). Při vysokých ryhlostech tuhne a třese.

Mungo (Letka 13):
Atypický stroj, s kterým se ve vzduchu často nepotkáte, protože většina lidí sáhne spíš po Bf-109E, který s ním bývá v planesetu. Což je tak trochu chyba, zejména u verze 81c, která má 2x Mg151/20 s hromadou munice. Takový ranný FW-190 (i létání s ním má podobnou logiku). Ale i ostatní verze mají nábojů víc než dost.
Vlastnosti při startu a přistávání se nedají nazvat jinak, než zlomyslné. Nevidíte dráhu, nedrží směr, rád odskakuje a přepadává po křídle.

Start: Narolujte nejlépe na hlavní dráhu. Stanovte jí přibližný kompasový kurz a ten při startu udržujte. Společně s intuicí je to vaše jediné vodítko. Plynule přidávejte plyn a korigujte změny směru letadla. S trochou cviku to přestane být zlé, špatný je jen první start po delší přestávce.

Přistání: Tentokrát si dejte čas a dělejte to opravdu "katolicky". Snižte rychlost, nastavte se do osy dráhy, vysuňte klapky a podvozek. Klesat musíte v rozumném úhlu - nepříliš ostrém, abyste nemuseli prudce podrovnávat, ale zas tak, abyste viděli dráhu.
Ideální je, když právě na začátku dráhy jemně podrovnáte a dosednete. Prudké klesání a příliš malá rychlost znamená hrozbu odskoku a havárii, velká rychlost pak znamená dlouhé brždění a riziko vyběhnutí z dráhy.

Let: Stroj je citlivý na křidélka, ale na to si rychle zvyknete a v boji to přijde vhod. Přístroje na palubce jsou dost velké a výrazné, což je též jednoznačně plus.
Pohrajte si trochu s chladičem a vrtulí a zkuste si při jaké teplotě se začně přehřívat motor. IAR se nezačne přehřívat příliš rychle, ale neuškodí mít před bojem jistou rezervu.

Boj: Z nejčastějších protivníků představuje největší riziko nejspíš Jak-1. Ale ani ten nemá výraznou převahu v rychlosti a obratnosti. Takže:
1. Před bojem si nastoupejte a držte výšku a rychlost. Je to všeobecné pravidlo boje, ale když budete čelit strojům jako je Čajka nebo Išak, pak jsou právě výška a rychlost vaše nejdůležitější zbraně v boji.
2. Útočte z výšky a po útoku si nastoupejte. IAR je při patřičné rychlosti a natrimování příjemný stroj na střelbu.

Soupeři:
I-153 a I-16: B&Z taktika, držet si výšku a nekroutit. V případě problémů nos k zemi, nabrat maximální rychlost a zdrhat - nedoletí vás. Váš motor snese negativní G-éčka, jejich ne, takže potlačte.
Hurricane: Podobně jako v přecházejícím případě, ale v Rusku se často vyskytuje Polní mod. (Field mod.), který nemá problémy s negativními G, má silnou výzbroj, WEP a kompresor. Pokud soupeře uvidíte včas a máte převahu výšky, pak ho udoláte. V klesání se za vámi udrží a náskok nabíráte zvolna, takže pro ústup je třeba rozhodnout se včas. Nebojujte s ním ve velkých výškách, tam ztácíte výhody, protože on má kompresor.
Jaky, LaGGy a MiGy: Nejste vždy rychlejší, ale průměrně stoupáte a kroutíte a dobře rolujete. Máte jistou výhodu v divu, ale ve vodorovném letu vás zase doběhnou. Tady je důležité nebýt sám! Určitě ale pamatujte na to, že poblíž může být nějaký Polikarpov...

Shrnutí: IAR, především ve verzi 81c, je vynikající mašina na pomoc kolegům v Befkách bojujících někde ve skrumáži. V úloze "deus ex machina" se cítí jako ryba ve vodě. A také je to kladivo na ILy a Pešky (pokud je doženete). Naberte výšku, držte patřičnou rychlost, dívejte se kolem sebe, reagujte včas a budete odměněni poletem v dobrém letadle, které navíc oživí nudné seance Emil vs. Išak.

Zpět na seznam letadel