IL-2 a IL-10


Náš oblíbený simulátor IL-2 Šturmovik, nabízí ve verzi 4.08 celkem 10 typů letadla IL-2 Šturmovik. Všechna létatelná. Jedno nelétatelné IL-4 a jedno létatelné IL-10. Jejich kompletní seznam si každý ochotně najde v QMB a tak se zmíním je o určitých (asi deseti typech) jež nějak vybočují z řady. Zde jsou:

IL-2 1., 2. a 3. série, rok 1941: Ač nejstarší, přec nejrychlejší. U země dosahují rychlosti až 433Km/h a do 5000m nastoupají za 9 minut. To je ovšem vykoupeno faktem, že jim chybí zadní střelec. Sice je pozitivní, že na vás nikdo soustavně neječí "Štó ty sděláješ!", ale za to jste zezadu bezbraní jako malé batole. Třetí série je ještě zajímavá tím, že: Jako první nese 2x VYa-23 - nejlepší ruský kanon ve hře. A jako první může nést bombastické Kazety AŽ-2. Jejich vliv na množství nepřátelské populace v autokolonách je nezanedbatelný a navrch dělají jeden z nejepesnějších efektů ve hře.

IL-2 polní mod.: Ubylo mu dvanáct kilometrů rychlosti. To proto, že mu přibyl 200kg těžký střelec. No něco můžete odečíst na kulomet, náboje, provizorní sedací pás a flašku vodky. Nelze se do něj přepnout.

IL-2-I, rok 43: Neunese ani bombičku. Bylo to nouzové řešení těžkého stíhače ku honění německých bombardérů. Opět nesl 2x VYa-23, tudíž to nebyl až tak špatný nápad. Zamaskován v houfu přetížených šturmů na cestě k cíli může germána nemile překvapit. Nemá zadního střelce, a rychlostně i co dostoupání zaostává za staršími typy. Ale co dělat, když na mapě nejsou.

IL-2M 1. série, rok 42: Jako první ve hře má vzadu použitelného střelce. Lze se do něj přepínat a vesele kropit parkující nepřátele.

IL-2M pozdní série, rok 42: V rámci úsporných opatření je celokovové křídlo nahrazeno kombinací dřeva a kovu. Tudíž při prudším klesání (cca 650 km/h) vás mohou opustit některé užitečné části stroje.

IL-2T, rok 43: Může nést torpédo. Bohužel nenadělá takovou paseku jako 1000kg puma. Tudíž na válečnou loď musíte letět vícekrát. Ani se s ním nedají potopit dvě obchodní lodi najednou, jako při správné kombinaci pum menší ráže. Za to se dá torpédo odhodit poměrně brzo. Nejlépe po první lodní salvě (ta bývá nepřesná), takže s druhou salvou (tou přesnou) si nemusíte lámat hlavu. A to se počítá.

IL-2 Typ 3, rok 43: Opět můžete vesele pikovat. Vrátilo se celokovové křídlo, takže vám nic neupadne. Dále byla zlepšena stabilita letadla, takže můžete i vesele kroužit.

IL-2 Typ 3M, rok 43: Unese jen 200Kg bomb. Ale na druhou stranu má 2x 37mm kanón. Což je věc, která má prorazit pancíř Tygra. No...ehm....můžete to zkusit. Opatrně ze zadu. Rozhodně ne v dlouhých dávkách. Zastaví vás ve vzduchu a netrefíte vrata od stodoly.

IL-10 - nepopsatelně famózní záležitost. Tedy ne co do nosnosti, ale letové vlastnosti jsou excelentní. Rychlost 500Km při zemi a vlastnosti tanku. Zažil jsem, jak mě při návratu domů celou cestu někdo oďobával zezadu a nechal toho, teprve když ho odehnal letištní flak. A šturm letěl a ani se mu lak neoprýskal. Jen výhled jinam než dopředu je katastrofální. A střelec v zadu sedí jako utopený v zimní zahradě.

Co říci globálně. IL-2 je létající tank. Co potká na zemi to zničí. Směle se může pustit do křížku s BF-110 i s BF-109. Může se pustit do křížku i s Fw-190, ale tam už to chce stroj opravdu ovládat a nenechat se překvapit zezadu. Ostatně jakýkoli styk s nepřátelskými letadly je ideální provozovat čelním útokem. Protože vy to na rozdíl od nepřítele hodně často přežijete. Větší skupině ILů se soudný nepřítel vyhýbá. Pokud máte výšku a rychlost můžete si i zastíhat. S překvapením raději moc nepočítejte. Přece jenom jste těžko k přehlédnutí. Pokud můžete, vždy si do výzbroje zařaďte rakety RS. Bombardéry cupují na kousky. Nepřátelské stíhače deprimují a vám úžasně pozvednou morálku. Doře umístěné "Eresy" do flakového hnízda, to je lepší než špatný sex.

Jako cestovní výšku, pokud letíte bombardovat, a ne stratosféricky stíhat, doporučuji něco mezi 80 - 500m. Pod 80m prášíte a vrháte hodně tučný stín. V 80m neprášíte nestíníte a vůbec máte velkou šanci nebýt dost dlouho spatřen. Ovšem když vás spatří nemáte moc prostoru k manévrování nebo nabírání rychlosti. V 500m vás častěji objeví, ale zase se jim můžete postavit jako chlap a občas ani nemusíte odhodit bomby. Nebojte se nůžkovat, točit, kroutit, sudovat ani lopingovat. Nemusíte se nepříteli dostat na šestou. V zásadě ho pošlete na onen svět z jakékoli pozice. Vaše VYa-23 mají haldy munice, tak nešetřete. A až chcípnete, tak si vzpomeňte, že životnost posádek šturmoviků byla 5 letů a kdo jich udělal deset, tak dostal hrdinu sovětského svazu a hodinky (prodávate-li Breitlingy a chtěli byste nám dát sponzorský dar, kontaktujte admina :)).

Rozpoznávací znamení: je to prostě velká kráva. Už na šest kilometrů, kdy vidíte jenom doty velikosti dvou pixelů, je šturmovik dot větší.
Zpracoval: BP_Tyrl

Vaše komentáře

Lavo (Letka 13):
Černá smrt. Těžko psát o letadle, které dostalo od pěchoty a tankistů takové jméno. Vyrobilo se ho absolutně nejvíc ze všech letadel ve 2. světové válce. Popisovat siluetu tohoto létajícího palpostu nemá cenu, protože ti co ho viděli už tu nejsou, a ti co přežili o tom nechtějí mluvit. Jeho jméno je jeho siluetou.
Je zvlášťní jak vám k srdci přiroste těžká, opancéřovaná potvora, která ani nelétá rychle, neroluje, má přecitlivělé kormidla na zásah (v 99% případů vám nepřítel přestřelí nějaké ovládací lanko), ztrácí energii rychleji než velký bombardér a mise v něm takřka vždy znamenají smrt... ale stále je dost pilotů, kteří osedlají tohoto tažného koně a jdou vířit prach bojiště a šířit strach a smrt v řadách nepřítele.
Má příjemné a nezáludné letové vlastnosti a neuvěřitelnou schopnost dosáhnout maximální rychlost i s obrovským poškozením. Přestřelili vám výškovku... no a co? Nic, poletí totiž i bez ní a v pohodě přistane. Pokud funguje směrovka, stále letí. Pilot kill je rarita o kterou se piloti Šturmoviků nezajímají a slyší o ní jen z vyprávění stíhačů. Nevysunul se podvozek? Nic se neděje, vysunete ho manuáně. Pokud žijete a letadlo ještě visí ve vzduchu, jste nebezpeční. Zbraně Šturmovika mají obrovský dosah a účinek. Strašná je kombinace VYa-23 + RS132. Návštěva nepřátelského letiště v tomto stroji je malý svátek pro piloty ILa a velkým smutkem pro personál napadeného letiště. Jakmile roztočí kapela pěti Šturmů svůj "Circle of death", je konec. Nic, ani flaky (ty padnou jako první), ani hrdinní obránci v čemkoliv, neochrání nešťastné letiště. Jakmile si dvojice Šturmů najde jako cíl nějakou kolonu, je konec. Schopnost úplně deklasovat pozemní cíle je neuvěřitelná a není letadla, které by v tomto mohlo Šturmu konkurovat.
Za nejlepší z rodiny IL-2 bych pasoval IL-2 Polní mod. (jako vždy :)). Nejlépe se ovládá, točí, žadný laseromet. Je poměrně nebezpečný a má na narozdíl od Berezinu hromadu munice a ne jen 250 nabojíčků. Má křídla stíhače a v nich jako bonus VYa-23 se zásobou 150 granátů na hlaveň.
Za nejnešťastnější pak považuji torpédový IL-2T. To je takové létající neštěstí. Jaká škoda. Pokud by měl alespoň kanóny... ale nemá.
Následovník ILa a to IL-10, je nekutečný létající hybrid bitevního letadla s vlastnostmi stíhačky. To co má v křídlech (a my máme ve hře jeho slabší variantu) se ani nedá nazvat zbraněmi. Má prostě v křídlech smrt rozsévající tyče NS. Neunese toho moc, ale to co unese bohatě stačí. Kromě proudových letadel nemá soupeře, který by ho mohl ohrozit. Schopnost zatáčet je abnormální a v přízemním boji je schopen deklasovat cokoliv. V organizované skupině nezničitelný... Ale není všechno zlato co se třpytí, a tak pro všechny Šturmoviky platí, že špatně divují, rychle ztrácejí rychlost v těsných obratech (mimo IL-10), mají malý dolet a z kokpitu je vidět jen směrem dopředu.
Není letadla, které by tak lehce splnilo vaší sadistickou tužbu přiklinčovat k zemi cokoliv, co po vás střílí.

3.BAP_Cassius Chaerea:
IL-2 se dělí na základní tři typy:
IL-2 typ 1 (to zahrnuje Olegovy typy 1.,2.,3. série, polní mod. a IL-2 I "stíhací")
IL-2 typ 2 (zde se jedná jen o IL-2M ranná verze a IL-2M pozdní verze)
IL-2 typ 3 (IL-2 typ 3, IL-2 typ 3M a IL-2T)

Typ 1, byly původní sériově vyráběné jednomístné šturmoviky, některé z nich byly přímo na frontě upraveny a vybaveny provizorním zadním střelištěm.
Typ 2, byly již v továrnách vybaveny zadním střelištěm a upravenou konstrukcí kabiny. Měly, stejně jako poslední seriově vyráběné jednomístné verze, dřevěná křídla, což mělo negativní vliv na výkon a letové vlastnosti.
Typ 3, měly upravené křídlo ("ohnuté o několik stupňů dozadu"), což jim ve skutečnosti vrátilo jejich původní stabilitu, kterou ztratily přidáním střeliště a díky tomu dost často po křídle přepadávaly (ve hře ovšem od polního modu přepadávají všechny IL-2, včetně typu 3). Od konce roku 1943 se již vyráběly opět s celokovovým křídlem, což mělo opět výrazný vliv na lepší výkony a letové vlastnosti. Nutno dodat že byly mezi letci nejoblíbenější typem šturmoviků.

IL-2 1. série
Šturmovik je možno vybavit 16 raketema RS-82, čímž celkovou malou účinost raket dohání kvantitou a při správném použítí zničí jakýkoli německý tank v roce 41. Bohužel je ještě vybaven kanóny ŠVAK, což je nepříjemné zvlášť v souboji s befkama, kdy místo obvyklých 2-5 projektilů, musíte letoun, který se Vám rychle vzdaluje, zasáhnout až dvojnásobným počtem granátů. Dobrá rychlost, obstojná obratnost a manévrovatelnost, kterou z něj zkušenější piloti dokážou vytáhnout, z něj dělá postrach nejen pozemních cílů, ale všeho co má na sobě byť i jen malinkatej černej křížek. :)

IL-2 Typ 1:

IL-2 2. série
Šturmovik, který přišel o polovinu raket, byť může nést i silnější typy raket. Jinak vše jako u 1. série.

IL-2 3. série
Zde budu zaujatý, protože to je moje "láska".
Byť mohly všechny vyrobené jednomístné IL-2 nést 16 raket, tak Olegova koncepce podvěsů to neumožnuje (mnohem výrazněji ožebračil na výzbroji pozdější typy šturmoviků). Tento šturmovik je představitelem jednomístných IL-2 vybavených již kanóny VYa-23mm (od počátku seriové výroby bylo plánováno vyzbrojování kanóny VYa, bohužel jejich nedostatek nutil vybavovat šturmoviky provizorně kanóny ŠVAK), kanón VYa provází šturmoviky až do konce války a nutno dodat že ve hře je to nejefektivnější sovětský kanón, který je vhodný jak na pozemní cíle (zničí i tanky Pz-35, 38, Pz-II a ranný Pz III), tak na letecké cíle, kde ho nelze dost vychválit. Výkony a letecké vlastnosti které jsou totožné s 1. sérií + kanóny VYa a silnější typy raket a podvěsů, z něj dělají v rukou veterána, skutečnou černou smrt, na kterou si musejí i fokáče dávat velký pozor a nepodceňovat jej. Útočící befko, pakliže svůj cíl nesestřelí prvním útokem, nebo se neodpoutá ještě za tímto strojem, si během sekundy může obrátit role a z útočníka se tak stane obět. Není pro pilota šturmoviku slastnější pocit, než když jej útočník předletí, pak už jen stačí navést si cíl do zaměřovače a na vzdálenost až 1Km jej sestřelit.
Na bojištích východní fronty se tento typ vyskystoval od 41. roku, přes vrcholné období u Stalingradu (kde představoval 3/4 šturmoviků), až do začátku léta 43, kde se ještě účastnil bitvy u Kursku. Poslední stroje sloužily na odlehlých bojištích až do podzimu 43.

IL-2 polní modifikace
Šturmovik má velmi podobnou výzbroj jako 3. série, je ovšem vybaven zadním střelištěm (neovladatelné), což jej velmi mírně deklasuje v rychlosti, ale výrazný vliv má na obratnost a stabilnost letounu, která tím výrazně utrpěla, přesto je ze "střelcových" šturmoviků tou nejnebezpečnější verzí.

IL-2 I
Olegův syndrom "stíhacího" ILa, mnohem horší výkony a omezená výzbroj než u IL-2 3. série. Zajímavá to teorie, že odlehčený stíhací šturmovik má být horší než normální bitevní stroj.

IL-2 Typ 2:

IL-2M ranná verze
První šturmovik s ovladatelným střelištěm, výrazně nižší rychlost a obratnost, než jednomístná verze. Podvěsy jsou výrazně zredukovány a taktéž jen 2 páry raket nepůsobí nijak oslnivě (dle historie s nosností 400-500kg bomb, nebo až 8 raket).

IL-2M pozdní verze
Vcelku to samé jako ranná verze, ale je tu jedna velká novinka ve výzbroji - rakety Rofs-132 s velmi silným explozivním účinkem, které ve svazu bombardérů dokáží udělat opravdovou paseku. Silně lituji že je nemá i jednomístná 3. série. Doporučuji minimální nastavení exploze na 1,5 sekundy. Při odpalování na pozemní cíle v "poslední chvíli", má za následek výrazné destruktivní účinky na šturmoviku samotném.

IL-2 Typ 3:

IL-2 typ 3
Je vybaven "ohnutým" celokovovým křídlem, které by mělo vrátit část ztracených schopností, bohužel tomu tak není. Obratnost a výkony jsou stejně ubohé jako u 2. typu. Nutno podotknout že celokovová křídla typu 3 a jednomístných šturmoviků a dřevěná křídla typu 2, jsou naprosto stejně poškoditelná a rozdílu v nich není. Nová protitanková zbraň Ptab trochu vyrovnává ještě víc oškubané možnosti podvěsů.

IL-2 typ 3M
Ničitel tanků. Kanóny zničí jakýkoli německý tank včetně Pz-VIb - ovšem na tanky typu Panther a výš, je nutno útočit ze zadu na chladič, při úhlu vyšším než 60°, což je velmi náročné na pilotovy schopnosti. Zkušený letec tím dokáže vcelku rychle a efektivně zneškodnit i takové obludy jako jsou tygry, aniž by musel domu mazat pro novou várku BRS raket nebo Ptabů. Jinak vše stejné jako u typu 3.

IL-2T
Na lodičky a na nic jiného, ovšem malokdo v něm bude chtít letět, pokud bude mít možnost vzít si na lodě jakékoli jiné letadlo. Bez kanónu a defacto bez podvěsů, letové výkony jako u typu 3.

Technické údaje:

IL-2 typ 1 (Olegova série 1, 2 a 3):
Maximální rychlost (TAS): 447,5Km/h ve výšce 2450 metrů
Maximální rychlost v divu (před rozpadnutím): 680Km/h
Nejrychlejší zatáčka (o 360°): 26,22 sekundy
Nejlepší rychlost pro zatáčku: 258Km/h
Nejrychlejší stoupání: 14,46m/s
Nejlepší rychlost pro stoupání: 230Km/h

Il-2 typ 1, polní úprava (Olegův Field mod.):
Maximální rychlost (TAS): 443Km/h ve výšce 2450 metrů
Maximální rychlost v divu (před rozpadnutím): 650Km/h
Nejrychlejší zatáčka (o 360°): 29,39 sekundy
Nejlepší rychlost pro zatáčku: 262Km/h
Nejrychlejší stoupání: 12,53m/s
Nejlepší rychlost pro stoupání: 230Km/h

Il-2I typ 1 (čistě stíhací verze "Istrebitel"):
Maximální rychlost (TAS): 430Km/h ve výšce 2400 metrů
Maximální rychlost v divu (před rozpadnutím): 650Km/h
Nejrychlejší zatáčka (o 360°): 28,35 sekundy
Nejlepší rychlost pro zatáčku: 258Km/h
Nejrychlejší stoupání: 12,79m/s
Nejlepší rychlost pro stoupání: 230Km/h

Il-2M typ 2 (Olegova ranná verze):
Maximální rychlost (TAS): 410Km/h ve výšce 2300 metrů
Maximální rychlost v divu (před rozpadnutím): 570Km/h
Nejrychlejší zatáčka (o 360°): 33,44 sekundy
Nejlepší rychlost pro zatáčku: 258Km/h
Nejrychlejší stoupání: 10,37m/s
Nejlepší rychlost pro stoupání: 230Km/h

Il-2M typ 2 (Olegova pozdní verze verze):
Maximální rychlost (TAS): 412,5Km/h ve výšce 2400 metrů
Maximální rychlost v divu (před rozpadnutím): 550Km/h
Nejrychlejší zatáčka (o 360°): 31,96 sekundy
Nejlepší rychlost pro zatáčku: 258Km/h
Nejrychlejší stoupání: 11,01m/s
Nejlepší rychlost pro stoupání: 230Km/h

Il-2M typ 3:
Maximální rychlost (TAS): 418Km/h ve výšce 2400 metrů
Maximální rychlost v divu (před rozpadnutím): 580Km/h
Nejrychlejší zatáčka (o 360°): 33,11 sekundy
Nejlepší rychlost pro zatáčku: 262Km/h
Nejrychlejší stoupání: 10,79m/s
Nejlepší rychlost pro stoupání: 230Km/h

Il-2M typ 3 (Olegova protitanková verze s 37mm NS kanóny):
Maximální rychlost (TAS): 414Km/h ve výšce 2400 metrů
Maximální rychlost v divu (před rozpadnutím): 580Km/h
Nejrychlejší zatáčka (o 360°): 32,24 sekundy
Nejlepší rychlost pro zatáčku: 258Km/h
Nejrychlejší stoupání: 11,13m/s
Nejlepší rychlost pro stoupání: 230Km/h7

Zpět na seznam letadel