Yak-1


Letadlo Yak-1 bojovalo pouze na východní frontě v letech 1941-45. Ve velkých počtech bojovali sovětští piloti na letadlech Yak-1 u Stalingradu (42-43), na Kubáni (42-43), u Kurka (41-43), u Leningradu (41-43), u Prochorovky (41-43), u Kyjeva (41 a 43), na Krymu (41,42 a 44), u Lvova (41 a 44), v Besarábii (41 a 44), u Smolenska (41, 43 a 44), na Kurlandu (41, 44-45), u Berlína (45), na Slovensku (44-45) a u Moskvy (41-42).

Yak-1 je zakladatelem stíhací série Yaků. Spadá do kategorie takzvaných "lehkých" Yaků (lehké: Yak-1, Yak-3, těžké: Yak-7, Yak-9). Jedná se o jednu ze základních stíhaček sovětského letectva. Je znám svojí obratností v malých a středních výškách, slabou výzbrojí a nepříliš velkou rychlostí. Bylo to nejoblíbenější letadlo sovětských letců v roce 41, pro svojí snadnou ovladatelnost a "dobré" výkony. Přesto však Yak-1 není nijak zvlášť obratný stroj, německé BF-109F a G2 jsou obratnější a nutno si na ně dávat pozor.

Yak-1 je letadlo určené do nízkých výšek, nad 5Km rychle ztrácí na "síle". Svou rychlostí ale zpravidla na nepřítele nezapůsobíte. Yak-1 je velká hrozba pro "Emila", který se v obratnosti nemůže měřit a v rychlosti není nijak zvlášť lepší než Yak, nicméně již Bf-109F je více než vyrovnaný soupeř v manévrovém boji a má jasnou výhodu v rychlosti.

Yak-1 má dobrou stoupavost. Horší je to s maximální rychlostí stroje, která je opravdu nízká. Nemá nijak zvlášť velkou zásobu paliva a má "standartní" sovětskou výzbroj, stejnou jako německé Bf-109F4 (to má ovšem větší zásobu granátů do kanónu).

Z Yaku-1 se vyvinuly nové verze Yaků a jedna základní varianta - spíš nástupce:

Yak-1B
Yak-1B byl upravený Yak-1, který měl silnější motor, upravenou výzbroj, upravenou kabinu (kapkovitý tvar na Yaku, zaručuje nejlepší výhled ze všech strojů ve hře) a další drobné změny. Od konce roku 1942 začal nahrazovat původní Yak-1. Zůstal u frontových jednotek do konce války. Místo dvou kulometů ŠKAS, má pouze jeden velkorážní kulomet UB, který je sice účinější, ale ve hře plně nenahrazuje původní dvojici ŠKASů, hlavně díky nedostatku munice. Jinak je to ve všech ohledech lepší stroj než původní Yak-1. Směle se můžete pustit i do souboje s Bf-109F, pro které jste hrozbou jak v manévrovém boji, tak v rychlosti a stoupavosti. Ovšem i nadále budou mít stroje Bf-109G nad vámi rychlostní výhodu i když i pro ně představujete teoretickou hrozbu.

Yak-1 je dobrá volba při výběru letadla na mapách z roků 1941-42. Yak-1B je ještě na mapách z roku 1943 silný protivník německé strany, ovšem u obou typů je nutno znát alespoň základy manévrového boje a umět využívat chyb nepřítele, protože nechybující nepřítel, je pro tyto stroje prakticky nesestřelitelný.

Technické údaje:

Yak-1:
Maximální rychlost 566Km/h ve výšce 4800m
Nejlepší zatáčka o 360° za 21,36s při rychlosti 316Km/h
Nejlepší stoupavost 14m/s při rychlosti 230Km/h
Maximální rychlost v divu 640Km/h

Yak-1B:
Maximální rychlost 597,5Km/h ve výšce 4000m
Nejlepší zatáčka o 360° za 19,56s při rychlosti 330Km/h
Nejlepší stoupavost 17,02m/s při rychlosti 248Km/h
Maximální rychlost v divu 670Km/h

Možné podvěsy Yak-1 a Yak-1B:
2x 100Kg bomb
6x rakety RS-82

Výzbroj Yak-1:
2x 7,62mm kulomet Škas, 750 nábojů na hlaveň
1x 20mm kanón Švak, 120 nábojů na hlaveň

Výzbroj Yak-1B:
1x 12mm kulomet UB, 201 nábojů na hlaveň
1x 20mm kanón Švak, 120 nábojů na hlaveň

Zpracoval 3.BAP_Cassius Chaerea

Vaše komentáře

BP_Tyrl:
Je to jasné, s Yakem-1 knipl na břicho a točit. Boj převést do horizontály, zběsile zoomujícího nepřítele stáhnout dolů a umným manévrováním připravit o rychlost. Pokud v Yaku-1 potkáte Gustava, udělal autor mapy někde chybu. A vy taky.
S Yakem-1b je již situace růžovější. Sice je taktika stejná jako u Yaku-1, ale už se můžete pustit i do vertikály. Sice ne na dlouho, ale nepozorného nepřítele můžete nepříjemně překvapit. A jako u všech sovětských strojů - při rychlosti nad šest set nemanévrovat, nevlétat do mraků a poslouchat co kde praská.

Zpět na seznam letadel