Yak-3


Letadlo Yak-3 bojovalo pouze na východní frontě a v Mandžusku v letech 1944-45. Ve velkých počtech bojovali sovětští piloti na letadlech Yak 3 u Lvova (44), v Besarábii (44), u Smolenska (44), na Kurlandu (44-45), u Berlína (45) a na Slovensku (44-45).

Yak 3 je pokračovatelem stíhací série Yaků. Spadá do kategorie tak zvaných "lehkých" Yaků (lehké: Yak-1, Yak-3; těžké: Yak-7, Yak-9), jedná se o jednu ze základních stíhaček sovětského letectva konce války. Je znám svou obratností v malých a středních výškách, výtečnou stoupavostí a nepříliš vysokou rychlostí. Pro snadnou ovladatelnost a "dobré" výkony, to bylo oblíbené letadlo sovětských letců, ovšem tyto kvality zpočátku poznamenávala vysoká míra poruch jak draku, tak motoru. Obratnost Yak-3 překonává všechny německé stroje, ovšem obratnost Lavočky je z neznámých důvodů ve hře lepší.

Yak-3 je letadlo určené do nízkých výšek, nad 5Km rychle ztrácí na "síle". Svou rychlostí ale zpravidla na nepřítele nezapůsobíte. Yak-3 je velká hrozba pro "géčková" befka, která se s ním v obratnosti nemůžou měřit a rychlostně na tom taky nejsou o moc lépe. I přesto však mohou BF nebo FW držené na rychlosti, způsobit Yaku velké potíže.

Yak-3 má dobrou stoupavost, ovšem horší je to s maximální rychlostí stroje, která není nijak vysoká, což způsobuje, že se německé stroje zpravidla mohou odpoutat z boje klesavým letem. Má malou zásobu paliva a jeho výzbroj není nikterak závratná a je prakticky stejná jako u německých "géček", avšak s tím rozdílem že "géčka" mají větší zásobu munice, nebo mohou nosit upravenou výzbroj.

Yak-3 se dále upravoval a vzniklo mnoho podob, z nichž máme v ILovi ty nejzákladnější:

Yak-3P:
Normální Yak-3, jen s tím rozdílem že má 3x 20mm kanón B-20, což je sice citelné zvýšení palebné síly, ale munice je málo, i když při úsporné střelbě obvykle vystačí. Tento Yak ještě stihnul zasáhnout do bojů v Evropě, ale pouze v malých počtech.

Yak-3R:
Poválečná verze Yaku s raketovým pohonem. Jedna z těch "blbůstek" z IL2 1946. Do 2. světové války nezasáhl.

Yak-3Vk-107:
Yak-3 s jiným motorem a vrtulí. V Evropě nejspíš do bojů nezasáhl a o jeho působení v Mandžusku mi není nic známo.

Byť může udělat dobrý pilot z Yaku-3 velmi nebezpečný stroj pro nepřátelské letouny, jeho nízká rychlost a "ošizená" manévrovatelnost nutí většinu pilotů sedat raději do Lavoček, které jsou téměř ve všech ohledech lepší. Nicméně pro německou stranu budete i v Yaku-3 obávaným protivníkem.

Technické údaje:

Yak-3 a Yak-3P:
Maximální rychlost: 649Km/h ve výšce 4100m
Nejlepší zatáčka o 360° za 19,63s při rychlosti 320Km/h
Nejlepší stoupavost 19,4m/s při rychlosti 266Km/h
Maximální rychlost v divu 780Km/h

Yak-3R:
Maximální rychlost: 687Km/h ve výšce 10000m, u země 687Km/h
Nejlepší zatáčka o 360° za 18,28s při rychlosti 374Km/h
Nejlepší stoupavost 26,94m/s při rychlosti 320Km/h
Maximální rychlost v divu 820Km/h

Yak-3VK-107:
Maximální rychlost: 726Km/h ve výšce 5100m
Nejlepší zatáčka o 360° za 20,35s při rychlosti 348Km/h
Nejlepší stoupavost 22,28m/s při rychlosti 284Km/h
Maximální rychlost v divu 900Km/h

Možné podvěsy Yak-3, Yak-3P, Yak-3R a Yak-3VK-107:
Nic!

Výzbroj Yak-3:
2x 12mm kulomet UB, 150 nábojů na hlaveň
1x 20mm kanón Švak, 120 nábojů na hlaveň

Výzbroj Yak-3P:
1x 20mm kanón B-20, 120 nábojů na hlaveň
2x 20mm kanón B-20, 130 nábojů na hlaveň

Výzbroj Yak-3R:
1x 23mm kanón VYa, 60 nábojů na hlaveň

Výzbroj Yak-3VK-107:
1x 12mm kulomet UB, 200 nábojů na hlaveň
1x 20mm kanón Švak, 120 nábojů na hlaveň

Zpracoval 3.BAP_Cassius Chaerea

Vaše komentáře

BP_Tyrl:
Jako u všech Yaků je nutno při letu nad 3Km ubrat bohatost směsi na 80% a míň a zároveň přepnout kompresor. Jinak letadlo čadí a netáhne.
Yak-3R: Pozor, při startu je nutno nahazovat dva motory! Během letu lze s úspěchem zadní tryskový motor používat jako forsáž. Nepřehánět, brzo mu dochází šťáva.
Všeobecně: Do Lavoček vás samozřejmě nic sedat nenutí (kromě nedostatečného ega). V Yak-3 si za každý problém můžete sami. Stačí zachovávat elementární bezpečnostní doporučení a jste za vodou. Ukroutíte kde co, doletíte kde co a když vám někdo uteče, tak je to jeho chyba, že nechce bojovat jako chlap.

Zpět na seznam letadel