Yak-9


Letadlo bojovalo pouze na východní frontě v letech 1942-45 a v Mandžusku v roce 45. Ve velkých počtech bojovali sovětští piloti na letadlech Yak-9 u Stalingradu (42-43), na Kubáni (43), u Kurka (43), u Leningradu (43), u Prochorovky (43), u Kyjeva (43), na Krymu (44), u Lvova (44), v Besarábii (44), u Smolenska (44), na Kurlandu (44-45), u Berlína (45), na Slovensku (44-45) a v Mandžusku (45).

Yak-9 je pokračovatelem takzvaných "těžkých" Yaků (lehké: Yak-1, Yak-3, těžké: Yak-7, Yak-9). Jedná se o nejpočetnější sověty vyráběnou stíhačku (přes 16.000Ks). Je znám svojí obratností v malých a středních výškách, slabou výzbrojí a nepříliš velkou rychlostí. Byť měl, dle válečných a poválečných testů, Yak-9 a Yak-3 nejlepší obratnost ze sovětských stíhaček, ve hře má naprostá většina Yaků o 1-2,5 sekundy horší "utaženou zatáčku" než stroje La-5FN a La-7. Přesto je však obratnost Yaku-9 přinejhorším slušná, vlastně je to proti německým letadlům vaše jediná velká naděje.

Yak-9 je letadlo určené do nízkých výšek, nad 5km rychle ztrácí na "síle". Svou rychlostí zpravidla na nepřítele nezapůsobíte. Yak-9 dokáže rychlostně ohrozit jen Bf-109E a F. Stroje Bf-109G a Fw-190 jsou přece jen rychlejší protivníci. V manévrovém boji, vás může ohrozit jen Bf-109F nebo Bf-109G2. Ostatní německé stroje jsou příliš těžkopádné, aby mohly v manévrovém boji ohrozit Yaka-9.

Yak-9 má skvělou stoupavost, která se dá dobře využít. Horší je to s maximální rychlostí stroje, která neumožňuje nějakou velkou taktiku "boom and zoom". Nemá nijak velkou zásobu paliva a má slabou výzbroj s nedostatkem munice, která nutí piloty v boji výrazně šetřit.

Yak-9 měl mnoho variant, ty základní máme ve hře k dispozici:

Yak-9D
Yak-9D byl stroj vybavený křídelními palivovými nádržemi, pro možnost delších "strážních" letů nad frontou nebo objekty. Byla to nejpočetnější varianta Yaka-9. Samozřejmě, že díky přidaným nádržím, ztratil značnou část ze svých manévrovacích schopností a část rychlosti. U frontových útvarů to řešili prostým způsobem - křídelní palivové nádrže nechávali prázdné, nebo je zcela odstranili, čímž de facto získali zpět čistý Yak-9.

Yak-9K
Nepočetná varianta. Obsahuje dvě velké změny - v přídi je umístěn 45mm kanón, který opravdu dokáže zničit vše. Bohužel, na to aby zničil "vše" nemá dostatek munice. Druhá změna, je velké snížení rychlosti a manévrovatelnosti. Což má ve stíhacích soubojích, i přes zničující účinek kanónu, víc negativ než pozitiv.

Yak-9M
Další z řady "dálkových" Yaků. Opět má přidané palivové nádrže a k tomu možnost výběru příďové výzbroje. Bohužel, za ten větší dolet a možnost výběru, hráč zaplatí opět vysokou cenu v podobě rychlosti a manévrovatelnosti stroje.

Yak-9T
Nepříliš početná varianta. "Tankový" Yak, vybavený standartním sovětským 37mm kanónem, opět s nedostatkem munice. Hráč za to opět zaplatí sníženou rychlostí a manévrovatelností.

Yak-9U
Yak "vytuněný" na maximum, který byl ale ve výsledku velmi problémový. To se nás ale moc netýká. Jediný z "kovových" Yaků, který na rozdíl od svých předchůdců není jen ze dřeva a plátna. Vcelku rapidně mu narostla rychlost. Manévrovatelnost se zhoršila jen trochu. Bohužel se nejedná o příliš početnou verzi a k dispozici byla až ke konci války.

Yak-9UT
Je to Yak-9U, jen s předělanou příďovou výzbrojí. Války v Evropě se již nestihl zúčastnit.

Byť může dobrý pilot z jakéhokoli Yaku-9 udělat velmi nebezpečný stroj pro nepřátelské letouny, jeho nepříliš velká rychlost, slabá výzbroj a "ošizená" manévrovatelnost, nutí většinu pilotů sedat raději do Lavoček, které jsou téměř ve všech ohledech lepší. K tomu přispívá i to, že na mapách jsou většinou jen "horší" varianty a hráči bohužel nemají takovou možnost jako skuteční piloti, tedy aby z Yaku-9D udělali čistého Yaka-9.

Technické údaje:

Yak-9:
Maximální rychlost 606Km/h ve výšce 4200m
Nejlepší zatáčka o 360° za 18,69s při rychlosti 338Km/h
Nejlepší stoupavost 17,15m/s při rychlosti 248Km/h
Maximální rychlost v divu 700Km/h

Yak-9D:
Maximální rychlost 597Km/h ve výšce 3800m
Nejlepší zatáčka o 360° za 21,2s při rychlosti 330Km/h
Nejlepší stoupavost 15,75m/s při rychlosti 266Km/h
Maximální rychlost v divu 700Km/h

Yak 9K:
Maximální rychlost 577Km/h ve výšce 3900m
Nejlepší zatáčka o 360° za 20,1s při rychlosti 320Km/h
Nejlepší stoupavost 16,68m/s při rychlosti 248Km/h
Maximální rychlost v divu 700Km/h

Yak-9M:
Maximální rychlost 606Km/h ve výšce 3900m
Nejlepší zatáčka o 360° za 20,34s při rychlosti 338Km/h
Nejlepší stoupavost 16,88m/s při rychlosti 266Km/h
Maximální rychlost v divu 700Km/h

Yak-9T:
Maximální rychlost 598Km/h ve výšce 3900m
Nejlepší zatáčka o 360° za 19,19s při rychlosti 334Km/h
Nejlepší stoupavost 17,19m/s při rychlosti 248Km/h
Maximální rychlost v divu 700Km/h

Yak-9U:
Maximální rychlost 693Km/h ve výšce 5000m
Nejlepší zatáčka o 360° za 20,36s při rychlosti 356Km/h
Nejlepší stoupavost 20,36m/s při rychlosti 266Km/h
Maximální rychlost v divu 800Km/h

Yak-9UT
Maximální rychlost 693Km/h ve výšce 5000m
Nejlepší zatáčka o 360° za 20,64s při rychlosti 356Km/h
Nejlepší stoupavost 20,05m/s při rychlosti 266Km/h
Maximální rychlost v divu 800Km/h

Možné podvěsy Yak-9, Yak-9D, Yak-9K, Yak-9M, Yak-9T, Yak-9U, Yak-9UT:
Nic!

Výzbroj Yak-9, Yak-9D:
1x 12mm kulomet UB, 200 nábojů na hlaveň
1x 20mm kanón Švak, 120 nábojů na hlaveň

Výzbroj Yak-9K:
1x 12mm kulomet UB, 200 nábojů na hlaveň
1x 45mm kanón NS-45, 29 nábojů na hlaveň

Výzbroj Yak-9M:
1x 12mm kulomet UB, 200 nábojů na hlaveň
1x 20mm kanón Švak, 120 nábojů na hlaveň
nebo:
1x 12mm kulomet UB, 220 nábojů na hlaveň
1x 37mm kanón NS-37, 30 nábojů na hlaveň

Výzbroj Yak-9T:
1x 12mm kulomet UB, 220 nábojů na hlaveň
1x 37mm kanón NS-37, 30 nábojů na hlaveň

Výzbroj Yak-9U:
1x 12mm kulomet UB, 170 nábojů na hlaveň
1x 12mm kulomet UB, 157 nábojů na hlaveň
1x 20mm kanón Švak, 120 nábojů na hlaveň

Výzbroj Yak-9UT:
2x 20mm kanón Švak, 120 nábojů na hlaveň
1x 37mm kanón Š37ki, 30 nábojů na hlaveň

Zpracoval 3.BAP_Cassius Chaerea

Vaše komentáře

BP_Tyrl:
Yak-9 je dobrá volba, pokud není na mapě Yak-3. Nejlepší variantou je čistý YAK-9, případně YAK-9U. Všechny ostatní varianty se dají překvapivě lehce sestřelovat. Většinou nepomůže ani když si vezmete 25% paliva. Oleg nejspíš přidané nádrže zalil betonem. Yaky bez přídavných nádrží a s lepší výzbrojí, pro změnu trpí ukrutným nedostatkem střeliva a nejste-li Marseil... Nicméně s oběma doporučenými typy se můžete pustit do souboje se vším co potkáte. Ať už na vertikále, nebo horizontále. Netýká se Me-262 řízenou někým, kdo to umí.

Zpět na seznam letadel