Mig-3


Mig-3 (upravený Mig-1) byl po pár zkouškách narychlo vybaven křídelními sloty pro zlepšení letových vlastností a následovala velkosériová výroba (známe jej pod názvem Mig-3ud). 22.6.1941 bylo asi 30ks původního Migu-3 umístěno do stavu Baltského loďstva a bojové jednotky výhradně vybavovány Migy-3ud. Stal se nejvyráběnější sovětskou stíhačkou roku 1941 a tomu také odpovídalo velké nasazení na frontě v letech 1941 a 1942. Byly zvažovány také úpravy Migu-3ud, ale mimo typu Mig-3ub, byly ostatní verze nasazeny na frontě jen v malých počtech (v řádech několika kusů).

Letadlo bojovalo pouze na východní frontě v letech 41-43. U jednotek PVO (protivzdušné obrany) bylo nasazeno až do konce války. Ve velkých počtech bojovali sovětší piloti na letadlech Mig-3 u Lvova(41), u Oděsy(41), u Kurlandu(41), u Smolenska(41), na Krymu (41-42), u Orla (41), u Kursku (41), u Moskvy (41-42), u Stalingradu (42-43) a na Kubáni (42). Mig-3 také bránily vzdušný prostor Leningradu až do konce války.

Letadlo Mig-3 je přímým nástupcem Migu-1, který se v počtu několika strojů, také účastnil velké vlastenecké války. Je znám slabou obratností, malou odolností vůči poškození a vysokou rychlostí ve větších výškách. S prvními Migy byste svojí obratností v malých rychlostech nezanechali dojem ani na Emilovi, natožpak proti Efkům. Obratnost ve velkých rychlostech je uspokojivá, bohužel v boji většinou těžko využitelná.

Mig-3 má ovšem jinou výhodu - dobrou rychlost, bohužel v nízkých výškách uletí maximálně emilovskému befku. Ve výškách 4-6Km mírně zaostává za německým efkem, ale nad 7km má již nad nepřítelem výhodu. Pozdější Mig-3U je ve výšce 7500m v rychlosti vyrovnaný soupeř i pro německé Bf-109G2.

Díky těmto vlastnostem, je nutno v boji využívat Mig jako letadlo pro taktiku "boom and zoom" ve velkých výškách, jinak je nutno počítat, že se nepřátelským strojům v naprosté většině nevyrovná a v manévrovém boji nízko nad zemí je to snadná oběť. Jeho obvyklá výzbroj (3 kulomety, z toho jeden velkorážní) bohužel není nijak silná a pro taktiku "boom and zoom" silně nedostačující.

Velmi rozdílný typ od ostatních Migů je Mig-3 AM-38. Je vybaven stejným motorem jako IL-2, který je vhodný do malých výšek. Nejobratnější typ Migu. Jeho obratnost, vůči protivníkovi, však stejně není při malých rychlostech natolik výrazná, aby bylo možno se na ni spolehnout a rychlost také není jeho předností.

Výhody:
+ obratnost ve velkých výškách
+ rychlost (v roce 1941)
+ rakety RS
+ všichni vás budou považovat za velkého frajera

Nevýhody:
- výzbroj
- obratnost
- rychlost (po roce 1941)

Technické údaje:

Maximální rychlost 632Km/h ve výšce 7700m
Nejlepší zatáčka o 360° za 21,01s při rychlosti 344Km/h
Nejlepší stoupavost 15,97m/s při rychlosti 248Km/h
Maximální rychlost v divu 670Km/h

Mig 3ud, ub a Švak:
Maximální rychlost 653Km/h ve výšce 7700m
Nejlepší zatáčka o 360° za 20,11s při rychlosti 326Km/h
Nejlepší stoupavost 15,72m/s při rychlosti 248Km/h
Maximální rychlost v divu 670Km/h

Mig 3 AM-38:
Maximální rychlost 580Km/h ve výšce 2900m
Nejlepší zatáčka o 360° za 17,83s při rychlosti 352Km/h
Nejlepší stoupavost 22,66m/s při rychlosti 266Km/h
Maximální rychlost v divu 640Km/h

Mig 3U:
Maximální rychlost 672Km/h ve výšce 7800m
Nejlepší zatáčka o 360° za 18,6s při rychlosti 330Km/h
Nejlepší stoupavost 17,89m/s při rychlosti 266Km/h
Maximální rychlost v divu 720Km/h

Možné podvěsy Mig-3:
4x AO-10
2x 100kg bomb
4x 50kg bomb
2x UB kulomet, 145 nábojů na hlaveň
6x RS-82

Možné podvěsy Mig-3ud, ub a Švak:
4x AO-10
2x 100kg bomb
4x 50kg bomb
2x UB kulomet, 145 nábojů na hlaveň
6x RS-82

Možné podvěsy Mig-3 AM-38 a Mig-3U:
nic

Výzbroj Mig-3 a Mig-3ud:
2x 7,62mm kulomet Škas, 750 nábojů na hlaveň
1x 12mm kulomet UB, 300 nábojů na hlaveň

Výzbroj Mig-3ub:
2x 12mm kulomet UB, 350 nábojů na hlaveň

Výzbroj Mig-3Švak:
2x 20mm kanón Švak, 250 nábojů na hlaveň

Výzbroj Mig-3U:
2x 20mm kanón Švak, 150 nábojů na hlaveň

Výzbroj Mig-3 AM-38:
2x 7,62mm kulomet Škas, 750 nábojů na hlaveň
1x 12mm kulomet UB, 310 nábojů na hlaveň

Zpracoval 3.BAP_Cassius Chaerea

Vaše komentáře

BP_Tyrl:
Letadlo pro masochisty a sebevrahy. Jediné, k čemu se dá rozumně použít je setřelování nepřátelských bombardérů za pomoci RSů, případně podvěšených kulometů. Jste alespoň rychlejší než I-16 a tak vám třeba neuletí. Ovšem jak si něco podvěsíte, zapomeňte na jakékoli stíhací souboje. A jste-li opravdu začátečník, raději na toto letadlo zapomeňte.

Zpět na seznam letadel