P-38 Lightning


Ve hře se vyskytuje ve dvou a půl verzích: J, L a L Late. V originále se tyto verze liší tím, že oproti verzím do J (včetně), má mít verze L místo plátnem potažených, křidélka celokovová a také hydraulické řízení. Tudíž by se u verze L neměla stávat obvyklá "lajtingácká" chyba, že to v 700 km/h napálí do země, protože výškovka "nefunguje". Čímž je simulováno IMHO to, že ve větší rychlosti dochází k vydouvání potahu a díky tomu že je plocha křidélek u tohoto typu značná, nedokázal je pilot při vyšších rychlostech silou vlastních rukou ovládat. Nicméně tímto neduhem trpí ve hře i verze L. Dle Tyrlovy rady se v tomto případě dá použít trim výškovky (což odpovídá simulaci odporu v řízení). Verze L by měla mít i jiný motor - lepší kompresor a posílení tahu (boost). Rozdíl verze "Late" je v tom, že má klapky systému Fowler, tedy tzv. motýlí klapky, které usnadňují i takové "krávě" manévrovat.
Díky klasické siluetě "dvoutrupého" letadla s pilotní gondolou uprostřed je snadno identifikovatelné. Což je spíš mínus, pokud nestojíte proti němu.
Nevím, jak je to se systémem fowler, ale klapky se ani vzhledově, ani chováním u jednotlivých verzí příliš neliší. Stejně tak i odpor řízení se moc neliší. Přestože motor u typu L by měl mít větší nominální výkon, ve hře mi připadá typ J rychlejší. Možná to bude palivem, typ L ho má totiž téměř o hektolitr víc.

Nevýhody: Větší a nemotornější než stíhačky jednomotorové, zatáčka v horizontále jako bojový manévr je nepoužitelná. U typu L první kulka zasáhnuvší letadlo přestřelí směrovku v 99% případů. Nedá se díky simulaci odporu v řízení moc dobře použít v divu. Špatný výhled do stran.

Výhody: Rychlost, akcelerace, stoupavost, stabilita při střelbě. Malinko rychlejší než BF-109. Akceleruje a stoupá lépe než FW. Nejlepší dvoumotorová stíhačka. Výzbroj umístěná v ose letounu v nose - kanón a 4x .50 kulomety se značným počtem nábojů (150-200/550). Podvěšená výzbroj (až 12 raket M-10 u typu J, 8-12 raket HVAR u typu L, plus pestrá směska pum) činí z P-38 excelentního bitevníka. Na čistě stíhací dogfight se moc nehodí, ale dá se s ním velice dobře překvapit, protože ho nepřítel často podcení. Zpětné zrcátko, skvělý výhled do všech směrů, kromě stran. Spousta paliva.

Rady: Nebrat si víc, než 25% paliva. Hlídat si rychlost, hlavně při bitevních náletech. Nepouštět se do boje v horizontále, využít skvělé akcelerace a setrvačnosti, moc nedivovat. Naučit se pilotní fígle...

Fígle: P-38 má jedinečné chování v letových režimech s vysokým úhlem náběhu (aspoň si myslím, že se to tak jmenuje). Jeho stabilita a konfigurace umožňuje pilotní figury s jiným letadlem nemožné: "vektorování tahu", negativní plochá zatáčka, boční výkluz, "šuriken".

Jak to vypadá:
Vektorování umožní ve vzduchu efektní salta (nikoliv loping) - letoun rotuje kolem příčné osy.
Zatáčka v horizontále s negativním náklonem - letadlo se nakloní tak jako by zatáčelo doprava, ale zatáčí doleva.
Boční výkluz - letadlo letí ve směru cca 20 stupňů od své podélné osy.
Šuriken - v podstatě plochá vývrtka, jenže při pohybu vpřed.
Zpracoval BP_Mechis

Vaše komentáře

Lavo (Letka 13):
Ničitel letišť par excelence. Téměř bez nutnosti trimovat, fantastická směrová stabilita. Při zemi nedostižný (za předpokladu, že pronásledovatel není Me-262 nebo jiná roura). Snese neuvěřitelnou nakládačku a stále letí, pokud funguje alespoň jeden ovládací prvek je stála možné s letounem přistát. S jedním motorem je schopen přeletět celou mapu a je uplně jedno jestli hoří. Vynikající zaměřovač a možnosti výzbroje. V pacifiku téměř král oblohy. Verze Late famózně manévruje při použití fowlerových brzd (klapek), ale daňí je vysoká ztráta rychlosti, ale to jak zmizí taková obluda, za to riziko někdy stojí... Pokud donutíte FW přijmout Váš způsob boje a stáhnete ho k zemi, máte zpoloviny vyhráno.

Zpět na seznam letadel