Bell P-39 Airacobra


Jedná se o další stroj, u kterého jde o srdeční záležitost. Buď ho máte rádi, nebo ne. Není střední cesty. Jedná se o extrémně účinné a obratné letadlo.

Skutečná životní dráha Airacober byla těžce poznamenána faktem, že ačkoli byly projektovány jako výškové stíhače, nikdy u nich nedošlo k plánované zástavbě turbokompresoru. To významně ovlivnilo její letové vlastnosti ve výškách nad 5000m. První Airacobry P-39D (P-400, Airacobra Mk.L) zasáhly do bojů celkem záhy, a to nad Britskými ostrovy. Ovšem vzhledem k nedostatku náhradních dílů, komplikované údržbě a nižším, než slibovaným výkonům, nedosáhly výrazné obliby. Když k tomu připočteme netradiční koncept (motor vzadu, kolo vepředu) a již zmiňovanou nedostatečnost ve vyšších výškách, není divu, že na domácí scéně plnila pouze podřadné úkoly. Teprve sovětský pilot dokázal odhalit všechny klady tohoto skvělého letadla. Vysoko nelétal, nepřekvapilo ho, když mu občas chyběl nějaký ten náhradní díl, v kabině netrčely hřebíky a Cobra údajně až do příchodu La-5FN a Jaku-9 překonávala všechny domácí typy i výkonově.

Nicméně dost již bylo suchopárné historie a svižně přistupme k herním vlastnostem. Cobra je letadlo pro zkušenější až zkušené piloty. Nováček bývá většinou po prvních dvou zatáčkách mrtev a to i tehdy, je-li na mapě zcela sám. Příčinou je slavná "Kobří Plochá Zcela Nevybratelná Vývrtka". Její vybrání je sice zde na stránkách popsáno (díky práci páně AH_Čutory), nicméně pokud se vám přihodí pod dva kilometry, vůbec si s návodem nelamte hlavu a svižně skákejte. Do vývrtky se dostanete jednoduše. Stačí nehlídat rychlost a dotknout se řízení. Například při nůžkování, přemetu a podobných kratochvílích. Takže pokud se často věnujete oblíbené přízemní akrobacii se spoustou nepřátel všude kolem vás, hlídejte si rychlost a pak si zase hlídejte rychlost. Kniplem moc neškubejte, protože to co vám jiné letadlo promine, případně propadne, nebo maximálně přepadne, tak tam je Cobra v ploché vývrtce než byste okem mrkli.

To je z nepříjemných vlastností vše. Tedy kromě rychlosti. Té nemáte nikdy nazbyt, jak kvůli vývrtce, tak kvůli tomu, že 90% letadel je rychlejších než vy. Asi kromě ranných Zer a bombardérů. Takže klady:

Z Cobry je excelentní výhled do všech stran. Až do verze Q-1, kdy se vám za hlavou vztyčí ocelová deska a výhled do zadu je rázem jako z I-16, tzn. nulový.

Zbraně: Cobra má přehršle zbraní. Verze P-400 D1, D2, N2 mají šest kulometů. P-400 má britský 20mm kanón se spoustou munice pro kropiče. Ostatní mají 37mm kanón, který municí neoplývá, za to co trefí, to rozebere. Verze Q-1 má 4 kulomety a 37mm kanón a verze Q-10 má dva kulomety plus 37mm kanón. Snižování počtu kulometů bylo reakcí na sovětské piloty, kteří si je stejně podomácku vymontovávali ve snaze o co největší odlehčení stroje. Oni tedy vymontovávali i nějaké zhola zbytečné budíky a pancéřování, ale to již ve hře zohledněno není. Osobně si myslím, že Q-10 by bez dvou kulometů, nečitelných budíků, toho neprůhledného pancíře za hlavou a bez pisoáru (ten taky vymontovávali) bylo zcela dominantní letadlo na jakékoli mapě. :)
Dále je Cobra schopna nést 500lb (250 Kg) bombu, což z ní, ve spojení s kanónem, dělá schopného louskače pozemních cílů. Nicméně pokud máte možnost podělit se o úkoly s P-40, je výhodné přehodit úlohy, než jak doporučovalo velení amerického letectva. Takže P-40, které unesou jednou tolik, bombardují a Cobry, které jsou rychlejší a obratnější stíhají a chrání.

Co se týče západního bojiště není se vcelku čeho bát. Tedy kromě vývrtky a přesily. Cobra je extrémně trvanlivé letadlo a v okamžiku kdy začne hulit jako tovární komín, což je u zbytku letadel ve hře neklamné znamení jejich brzkého konce, zdaleka ještě není nutno pomýšlet na útěk, klidně vydržíte létat ještě půl hodiny, než začne motor projevovat nesmělé pokusy o zadření. Proto se nedivte, že nepřítel po vás vesele pálí, i když jste jako řešeto, chčije na vás olej, vidíte rudě a motor je v posledním tažení. Být galantní ke Kobře se nevyplácí.

Nejvydařenější model ve hře je asi D-2. Ta je tak vydařená, že na některých nejmenovaných serverech byla dokonce zakázána. Co se týče taktiky - Na západní a východní frontě udržovat rychlost a točit. Co nesestřelíte, to spadne. Utéct stejně nemůžete. Všichni jsou rychlejší než vy. Jiná situace je v Tichomoří. Zero vás ukroutí s prstem v nose. Takže udržovat rychlost, boom&zoom a rychle pryč. S příchodem Ki-84 jste přišli o jakoukoli výhodu. Zde je opravdu více než výhodná spolupráce s ostatními piloty na TS. Protože v přesile je síla.

Výhody:
+ obratnost
+ výzbroj
+ výhled
+ trvanlivost

Nevýhody:
- plochá vývrtka
- rychlost
Zpracoval: BP_Tyrl

Vaše komentáře

Zpět na seznam letadel