Curtis P-40


P-40 je spojenecký letoun jenž zůstal ve stínu svých slavnějších kolegů (Hurricanů, Spitfirů, Mustangů), ale na kterém do jisté míry závisel vývoj válečných událostí v první fázi II. světové války na mnoha bojištích. Bez nadsázky lze říct, že P-40 ve všech verzích patřila k jednomu nejrozšířenějších typů letadel II. světové války.
Je nepochybné, že do zlaté knihy leteckých bojů se P-40 zapsala např. při bojovém nasazení na africkém bojišti a také zásluhou skupiny AVG (American Volunteer Group – známější později spíš jako "letka Tygrů").

Letecký simulátor IL-2 vs. P-40
V "simu" se vyskytuje P-40 zatím vždy jako letadlo ovládatelné hráčem, a to v následujících verzích:
P-40B / Tomahawk Mk.IIA / Model H-81A – 2
P-40C / Tomahawk Mk.IIB
P-40E
P-40E / M-105 polní mod.
P-40M

Srovnání typů – výzbroj, výbava
Při porovnání jednotlivých verzí v "simu", zjistíme následující:

- C se oproti B neliší v základní střelecké výzbroji tj. 2 x 0,5" (12,7mm) kulomety a 4 x 0,3" (7,62mm) kulomety umožňující vést palbu po dobu cca 22 sec.
- C má oproti B možnost zavěšení další výzbroje:
1 x 75 gallon Drop tank
1 x 100 lb. bomb
1 x 250 lb. bomb
- C má oproti B zpětné zrcátko.
Všechny typy B a C mají odsuvnou kabinu.

- verze E a M jsou oproti výše uvedeným vybaveny 6 x 0,5" (12,7mm) kulomety umožňující vést palbu po dobu cca 23 sec.
- verze E a M pak umožňují podvěsit:
1 x 500 lb. bomb
1 x 1000 lb. bomb
1 x 75 gal. Droptank
- u E–M105 je možno podvěsit:
4 x RS-82
1 x FAB-250 kg

Letání v simu
P-40 si v reálu vysloužila označení jako "stíhací bombardér", a dle mého je nutno i ve hře k P-40 takto přistupovat.

Bombardování
P-40 je možno použít při útocích, jak na pozemní cíle, tak na námořní. Je jasné že "mohutnost bombového útoku", není srovnatelná s klasickými bombardéry jako např. A-20 nebo B-25, ale přesto požitku z úspěšného zasažení cíle se pilot dočká – při použití správné taktiky.
Při útoku na pozemní cíle považuji za ideální použít taktiku letu střemhlav (pod úhlem cca 45°). Při útoku na lodě se mi jeví výhodnější taktika "žabkování", tj. letu těsně nad mořskou hladinou. (Na lodní cíle – obchodní lodi plně stačí použití 500lb. bomby)
(pozn. – volba útoku musí vždy vycházet z konkrétní situace!)

Stíhání

P-40 vs. Luftwaffe
Boj s německou Luftwaffe reprezentovanou Messerchmity a FW-190, je závislý hlavně na vaší situaci ve které vstupujete do boje.
S letouny Me-109 do verze F, je možno počítat se srovnatelnými nebo lepšími letovými parametry P-40. S verzí F vaše výhody končí, jste pomalejší, hůř stoupáte... Je třeba si uvědomit, že i Bf-110 vám uletí! Rovněž Fw–190 je vždy výkonově nad vámi.

P-40 vs. Japonci
Proti Japoncům je třeba si uvědomit, že hlavním prvkem ve kterém máte převahu, je rychlost. Dalším pak odolnost proti poškození. Vzhledem k odolnosti ve střemhlavém letu je možno volit i taktiku "BnZ". Důležité pro boj s Japonci je: "NETOČIT!".
Máte-li nepřítele pevně nalepeného na šesté, pak můžete spásu hledat v nůžkování, nebo barel rollu, ale nejlepším řešením vašich problémů je samozřejmě kolega, který vám přijde na pomoc.
Základní bojovou taktikou pro P-40 je výška, rychlost a spolupráce s kolegou.

Co je a není P-40

Je:

Není:

P-40 je srdeční záležitost, a o tom kdo s ní lítá by jistě velitel letky BP_Tyrl prohlásil: "...jóó pán je Gurmán."
Zpracoval: Shark

Vaše komentáře

BP_Tyrl:
Vývrtku dostanete nejčastěji při ztrátě rychlosti. Nejlépe na vrcholku lopingu, ale to se dá ještě citlivou prací se směrovkou celkem hravě zvládnout. Anebo, což je podstatně záludnější, při zběsilém kroužení s Befkem. Neboť vězte, že v P-40 se dá BF do verze F ukroužit. V G2 by s vámi kroužila jen absolutní lama. Takže potkáte-li BF, které je ochotno s vámi kroutit v rovině a nikde okolo nemá kamaráda, chutě do toho. Pokud můžete zlehounka povysuňte klapky, přitáhněte opatrňoučce knipl a trimujte na stoupání. Za dvě kola je BF na lopatě. A teď přichází nejožehavější chvíle. Protože v okamžiku, kdy se v kolečku třepete na pádovce a jen trošičku prudčeji srovnáte letadlo do roviny, v cuku letu přepadne po křídle. Jelikož tyto kratochvíle se nejčastěji konají v padesáti metrech nad zemí, je zbytečné (kromě bohapustého klení) cokoli podnikat. Musíte tedy jen pozvolna uvolňovat křečovité sevření kniplu a klapky zasunout teprve !!!!!! když bezpečně letíte v rovině !!!!!!
Co se týče používání P-40 versus P-39, osvědčila se přesně opačná spolupráce než na originál bojišti. V simulátoru je výhodnější, když P-40 ničí pozemní cíle a P-39 jí shora kryje.

Lavo (Letka 13):
Letadlo, padlé na hlavu... abych vysvětlil - žádné letadlo není tak těžké na hlavu jako tohle, naštěstí je věrné americké tradici a je trimovatelné na všechny osy. Takže snahu naplnit gravitační zákon, trimováním rychle pořešíme a už sedíme v jednom z nejpříjemnějších letadel jaké se nám dostalo do rukou. Je trochu podmotorované a nemá příliš příjemné letové vlastnosti v malých rychlostech při vysokých úhlech náběhu. Navíc vůbec nevaruje před pádem. Jednoduše s vámi třískne o zem a je vymalováno. Ale jinak super letadlo. Má nezaměnitelnou siluetu (takový žraločí "fejs" se jen tak nevidí) a charakteristický řev Alisonu každému oznámí s kým má tu čest. Už jen zvuk tohoto motoru nutí piloty Zer panikařit... a je to neuvěřitelné, ale tohle letadlo je pořádný Zerokiller (hned po F6F). Bohužel P-40 bez rychlosti je pro Zero, které mu sedí za zadkem, hotový zákusek. Musíte létat rychle a ne že vás napadne po útoku stoupat. Umřete, nemáte tak výkonný motor a letadlo je poměrně těžké. Jednoduše po útoku srovnejte a odleťte neštastníkovi v Zeru pryč. Potom nastoupejte a znova... Takto můžete směle bojovat s čímkoliv, až do příchodu FW-190 a BF-109G. Máte slušnou zásobu střeliva a 6 půlpalcáků udělá ze Zera nebo Emila ražniči raz dva. Máte zbraně v křídlech a tak střílejte deflekčně. Ale pokud máte trvalý nástřel a umíte už sami pocitově odhadnout vzdálenost cíle, palte i ze šesté. Tyto kulomety už mají zdrcující účinky (bohužel na letadla jako He-111 nebo Ju-88 jaksi stále ještě ne). Útočit na bombardér v P-40 ze zadní polosféry, je čirá šílenost a sebevražda, protože i malý zásah do čumáku vám odstaví motor. Ideální je, když už se rohodnete na bomber útočit, jít na něj zpředu a zdola, pěkně na kabinu. Ale i tady je verze sovětské provincie, jejíž parametry jsou úplně někde jinde než u jiných modelů P-40. Nevím jak je to možné, ale sovětský P-40 je abnormální (dokonce má slabší motor a nevadí to). Letí a točí líp než cokoliv z rodiny P-40. Po instalaci RS-80 - bomberkiler non plus ultra. Jeho motor se otáčí na opačnou stranu a je to pořádně znát (ještě štěstí, že můžete trimovat směrovku), jinak má neutrální až příjemné letové vlastnosti a není problém (pokud máte výšku) rozdat si to i s G-2, pokud nezdrhne.
Co na závěr? - Kdo nemá žraločí skin na toto super letadlo, nemá ho rád a ať s ním radši nelétá...

Zpět na seznam letadel