P-47 Thunderbolt


Gentlemans, sepisuji zde zásady létání s P-47 Thunderbolt, tak jak se mi osvědčily. Neberte to jako dogma pro tento stroj, ale jejich vypracování, ověření v boji a dodržování mi zajišťují téměř stoprocentní přežití a návrat domů. Létání s Baculkou jsem pojal ne jako řádění s mnoha smrťmi, ale jako skutečné bojové létání s velkým důrazem na návrat. Myšlenka bezpečného návratu není má, poprvé ji do mé mysli zasel VGR_Plavec, děkuji mu tímto, že mi otevřel nový obzor létání. Provozuji osamocený lov a proto se musím spoléhat jen na sebe a svůj letoun, který jsem si opravdu zamiloval. Proč Thunderbolt? Protože je to výkonný stroj, se kterým mi nikdo nediktuje čas, místo a způsob boje. Naopak, jsem to já, kdo určuje kdy, kde a nač udeřím.
Tak tedy:

Taktika přežití:
Kritické fáze, kdy jste nezranitelnější:
Start: vybírejte si letiště v týlu, kde není pravděpodobný útok.
Přistání: k letišti se přibližujte ve výšce, před sklesáním důkladně prozkoumejte prostor kolem sebe a pak se vysokou rychlostí přibližte k letišti,dobrzděte a sedněte.
Start z hlubokého týlu s plnou nádrží + extra munice: čas strávený ve vzduchu se nezřídka blíží k hodině. Bezpečné nastoupání do 5500m, plyn na 99% (šetřit forsáž). Rychlost stoupání 350+ (rychlostní rezerva pro případ napadení).

Činnost v bojovém prostoru:
Po bezpečném dosažení letové hladiny přecházíme na vyhledávací kurz. Zásada: nikdy neletíme rovně! Táhlými zatáčkami v horizontále zkoumáme prostor, velkou pozornost věnujeme naší šesté (horní polosféra). Takzvaná "zmijí stopa" vám dává určitou šanci při nenadálém zoomu a zároveň odkrývá slepá místa.

Vlastní boj:
Zde je třeba ovládnout stroj a vyvážit agresivitu útoku s vědomím návratu.Zhodnotit šance na zničení protivníka a naše přežití. Chce to opravdu bezpodmínečnou kázeň a přenesení návyků do praxe. Začínáme výběrem cíle.Nebezpeční jsou jen ti, kteří vyšívají dozadu. Tam, kde se éra motají v bojovém klubku, štěstí hledat nebudeme.
Vyhledáváme nemanévrující cíle. Jsou to éra letící do míst bojů, nebo se odtud vracející. Mezi bojující éra se nemotáme, zde je naděje na zničující zásah minimální. Kroužíme nad místem střetu a čekáme až se někdo trhne od stáda... Nebo přetneme tepnu mezi frontou a modrým letištěm.

Útok:
Cíl je většinou hluboko dole, používám takzvaný přibližovací zoom.Thunderbolt se rozjede do velké rychlosti, tak velké, že čas na střelbu je minimální - je třeba si uvědomit, že kulomety nejsou kanóny, proto nestačí nechat cíl prolétnout naší dávkou. Dávka musí cíl chviličku sprchovat. Tak tedy přibližovací zoom na 300m+, pak strmé stoupání nad cíl 500-700m, (čísla jsou orientační). Pak na záda a útok - je to tak rychlé, že cíl mihnutí vašeho éra při přiblížení ani nezaregistruje a než si uvědomí, že to nebyl sen, začnete sprchovat. Střelba ze šesté je nevýhodná, kvůli malé siluetě cíle, proto koprujeme pod ostrým úhlem nad cílem, ne kolmo (je vidět celý půdorys). Úhel palby musí být takový, aby střely dopadaly šikmo na cíl. To vám umožní vidět cíl i při předsazení a tím i účinnou opravu náměru. Osvědčila se mi konvergence 300m, palbu zahajuji na 400m a ukončuji těsným průletem. Po útoku následuje odpoutání do bezpečné výšky a kontrola cíle a prostoru kolem. Váš útok má tři následky:
Zničení cíle (pak není co řešit)
Vážné poškození cíle který se pak většinou snaží dostat domů přízemním kvapíkem (ani zde neřešíme nic, protože pronásledování při zemi k jeho letišti by podnikl jen hlupák. Buď nedoletí, nebo celý ustrašený sedne na dráze a do smrti ho ve snech bude strašit stín Thunderboltu. Vy si jen můžete vyčinit za špatnou střelbu.
A do třetice: úplně minete, čímž toho týpka tak na krknete, že půjde po vás. Nemá cenu ne něj padat, protože o vás ví a rychle letícímu thunderu uhne. Vy se spokojíte s kontrolou cíle v zrcátku (pořád je to cíl, i když on má pocit, že vás loví - opak je pravdou, vy si ho jen připravujete na porážku). Začíná tahaná do stratosféry a čekání na bod varu v motoru některého z aktérů. Hádejte kdo bude vařit první?
Můžete se přitom bavit zoufalou snahou o vaše sestřelení, kdy po vás budou z uctivé dálky bezvýsledně střílet.
Takto sledujte cíl a až to vzdá a půjde dolů, udeřte!!! Fokyna vsadí na rychlost, jenže Thunderbolt jí usprintuje. Mezek se bude taktéž vzdalovat co nejrychleji. Zachránit je může jen manévrování, takže se nenechte zatáhnout do manévrového boje. Pokud vás cíl sleduje a jde do manévrů, využijte rychlosti a odpoutejte se k vyhledání nového cíle. Pokud přeci jen chcete zaútočit a upozornit toho opovážlivce, kdo že je tady pánem, tak máte éčko na takové dva zoomy, pak se odpoutejte. Pokud manévruje do čelňáku, je na vás, jak moc se cítíte. Je to riziko (pamatujte na šťastný návrat). Pokud jde do bojovky v horizontále a vy máte rychlost, tak uvnitř jeho zatáčky přejděte do svíčky a padněte na něj. Po tomto manévru se stoupáním odpoutejte. Pokud ho nepoškodíte a on uvidí, že ho odmítáte pustit, tak vás buď bude znova pronásledovat (celá situace s přehřátím se bude opakovat), nebo se vás za použití manévrů bude snažit stáhnout dolů. Takovou nabídku rázně odmítněte! Pokud bude klesat kolmo dolů, jděte za ním a čekejte až vybere, nebo palte z jeho šestky. Počítejte ale s tím, že budete potřebovat rychlost na návrat do bezpečné výšky. Nikdy! Nikdy neparkujte!
Potkáte-li protivníka ve stejné letové hladině čelně a máte-li rychlost, můžete zkusit jednu otočku s čelňákem (zahájení palby na 600m a včasné ukončení). Proti Bf-ku nemusíte stihnout dotočit, netrapte se proto a klidně se čelnímu útoku vyhněte. Je to lepší, než éro utrhnout a přejít do spirály, pak se můžete totiž už jen pomodlit.

Odpoutání:
Snažte se předejít situaci, kdy se budete potřebovat odpoutat u země. Pokud se tak stane, vězte, že jste někde udělali chybu. Ale i tak nezoufejte, většině Bf-ek ujedete se zavřeným chladičem. Modří považují nízko letícího thundra za bezbrannou kořist, proto v poklidu zaparkují. Nesmíte dopustit ztrátu rychlosti (alespoň 350 v manévrech). Stačí jedna, dvě otočky abyste soupeře zpomalili a pryč. Nemusí to vždy fungovat, ale nic jiného nemáte, protože rozjetému Bf-ku ze zoomu neuniknete! Pokud dole potkáte fokynu, můžete přijmout boj. Ustál jsem manévrový souboj se dvěma FW, poté co jsem atakoval pozemní cíle. Opět alfa a omega: neztratit éčko. Druhý manévr který jsem s úspěchem vyzkoušel, je stoupavá levá utažená spirála s přechodem na minimálku na klapkách. Zatím se všichni (včetně jednoho Bf-ka) pokusili utáhnout spirálu, zvednout nos, předsadit a vypálit a následoval jejich pád. Ani tento manévr nemusí fungovat vždy. Tady je problém (alespoň u mne), rozpoznat útočící éro - Bf či Fw? Opakuji, že nejlepší obranou je prevence. Nenechte se načapat na švestkách při zemi! A hlavně, málokdy potkáte modráka u země samotného!
Odpoutání ve velkých výškách (7000+) je naprosto jednoduché - čumák dolů a rozjet to na 950 a domů. Tto je vše, nic vás nedokáže následovat. Snažte se ale odpoutat z co největší výšky (alespoň 8000). Musíte mít na paměti, že po určitém čase vašeho úniku vás začne foky dotahovat, tudíž se mu musíte ztratit z dohledu. Pokud se přesto stane, že ho máte u země za sebou poměrně blízko a vaše rychlost je na sedmi stovkách, přitáhněte. On má vytuhlou výškovku a podletí vás. Má to ale háček - většinou to má tak blízko, že může účině pálit (já tenhle manévr využil jen jednou). Snažím se těmto situacím vyhnout.

To je asi vše. Věřte svým schopnostem, schopnostem vašeho stroje a leťte jak jsem napsal a máte vysokou naději že se vrátíte. Pravda, jsou situace kterým nedokážete předejít, ani je ovlivnit - tomu se říká být v nesprávnou dobu na nesprávném místě, ale to už je úděl stíhače.
Pak vám zbyde jen útěcha, že jste udělali vše proto, abyste svůj skalp neprohráli.
Zpracoval: VGR_Sup

Vaše komentáře

BP_Tyrl:
Džbán. Letadlo s velkým L. Co do velikosti si nezadá s Hellcatem. Co do nosnosti se středním bombardérem. Jedna tisícilibrová puma, dvě pětistovky a 6 raket je špatná správa pro pozemní síly nepřítele. Pokud se hodláte věnovat ničení pozemních cílů a máte zajištěný doprovod, je P-47 nejlepší volbou. Za pár letů otočíte mapu ani nevíte jak. Jako do většiny amerických stíhaček stačí nabrat maximálně 25% paliva. Koneckonců letíte jen tam a zpátky a pokud už budete muset manévrovat, jste výrazně lehčí a obratnější než s plnými nádržemi. Maximální množství bomb a raket a pak rychle k cíli a rychle zpátky. Po celou cestu stoupat. Pokud vás něco potká, potlačit, zdrhnout a do TS řvát o pomoc. Stroj je ve vzduchu zaměnitelný s německým Fw-190. Nicméně většinou je pomalován veselými barvami, v základní barvě stříbřité, takže k záměně by dojít nemělo.

Zpět na seznam letadel