Hawker Tempest Mk.V


V polovině roku 1944 se na spojeneckém nebi objevil následovník nepříliš úspěšného stíhacího–bitevního letounu Hawker Typhoon - Hawker Tempest, který se měl stát hlavní oporou RAF v boji s novými letouny Luftwaffe. Tempest, jemuž budou patřit následující řádky, se vryl do paměti každého příznivce letectví, díky fascinující knize Pierra Clostermanna "Velký cirkus". Tempest bude předmětem naše zájmu také proto, neboť je v hráčem ovladatelné podobě součástí našeho oblíbeného simulátoru Il-2.

Letecký simulátor IL-2 vs. Hawker Tempest

Ve hře se vyskytuje pouze Hawker Tempest ve verzi Mk.V a to s následujícími možnostmi.

Výzbroj a výbava:
Hlavní střelecká výzbroj je tvořena 4 x 20mm kanóny Hispano, které umožňují vést palbu po dobu cca 18 sec.

Pod letoun lze podvěsit:
2x přídavné nádrže
2x 1000 lb. bomby
8x 60 lb. rakety

Letání v simu

V případě Tempestu bych se přikláněl k označení "stíhací-bitevní letoun" a to hlavně s ohledem na možnost nést rakety. Jde o poměrně masivní a těžký letoun, se silným motorem.
Samotné létání s Tempestem bych přirovnal k řízení lokomotivy s těžkým nákladem. To znamená, že pokud letíte nízkou rychlostí jste poměrně zranitelní, ale jakmile se rozjedete, pak vás málo co může zastavit. Rozhodně se s Tempestem nepouštějte do jakýchkoliv utažených manévrů/zatáček. Naopak je třeba počítat s velkým poloměrem zatáčky, aby nedošlo ke ztrátě rychlosti. Tempest se vyznačuje i tím, že má slabší roll rate.
Velkou předností letounu je jeho základní zbraňová výbava v podobě 4x 20mm kanónů.
V souvislosti s tím, mám podezření, že zaměřovač Tempestu není ve hře ideálně namodelován. (Pozn. autora: srovnejte viditelnost zaměřovacího bodu třeba s P 40).
Při bojovém létání je třeba být ostražitější na šestku, protože výhled do zadní polosféry letounu je omezen pancéřovou deskou sedačky. Při pojíždění pozor, Tempest "tancuje" - doporučuji zamknout ostruhové kolečko. Rozhodně počítejte i s delším rozjezdem.
Při létání se nemusíte bát střemhlavého letu a použití boostu - k přehřátí motoru dojde až za cca 2,5 min při zavřeném chladiči.

Tempest vs. Luftwaffe

V boji s Messerchmity do verze G, mírně zaostává ve stoupavosti, v ostatních parametrech je lepší. S Fw-190 verze A jste na tom rovněž parametrově lépe. Ovšem verze D a Ta-152 jsou už silnější soupeři. S Tempestem je lepší nebojovat ve výškách nad 6000m, kdy dochází k poklesu výkonu. Pozor na utažené manévry v boji = ztráta rychlosti!

Co je a není Tempest

Je:
- letadlo s dobrou ovladatelností
- letadlo, které nemá dobrý výhled do zadní polosféry
- letadlo mající 4x 20mm kanóny
- letadlo, které při pojíždění "utíká ze směru"
- letadlo u kterého dojde k destrukci jeho částí při překročení 900Km/h
- letadlo, které lze dobře dostat vývrtky (s pedály se dá v pohodě vybrat)
- letadlo, které má citlivý motor na poškození
- letadlo u něhož je boji nutné udržení rychlost

Není:
- letadlo do kroutivých soubojů
- letadlo s dobrým roll rate

Vážné varování uživatelům: Tempest není Spitfire!

Motto:
Velký cirkus odjel. Obecenstvo bylo spokojeno. Program byl dosti pestrý, účinkující nebyli špatní a lvi sežrali krotitele.
Bude se o tom mluvit ještě pár dní. A i když se na všechno zapomene - na fanfáry, na ohňostroj a krásné uniformy - na návsi zůstane kruh vysypaný pilinami a díry po kolících. Ale déšť a zapomnění smažou rychle i tyhle stopy.
(Antoine de Saint Exupéry, Válečný pilot)
Zpracoval: Shark

Vaše komentáře

310_Gringo:
K již zmiňovanému špatnému výhledu na 6 hodinu - Stačí si v letadle "poposednout" (Shift+F1) a výhled dozadu se podstatně zlepší. Sice je pak méně vidět na palubní desku, ale kdo by ve víru boje študoval budíky, že?

Zpět na seznam letadel