D3A1 Val


Když dosluhovala stará, ale oblíbená D1A2 Susie, vydalo Kaigun Koku Hombu (Generální štáb letectva) specifikaci 11-Si, ve které stanovilo podmínku pro nový střemhlavý bombardér. Byla velmi jednoduchá a na japonské poměry až překvapivě stručná - "jednoplošník". Ano, toto jediné slovo dalo vzniknout nekrásnějšímu střemhlavému bombardéru všech dob.

Specifikaci obdržely tři firmy: Mitsubishi, Aiči a Nakadžima. Zvítězilo letadlo pod označením AM-17, ale všichni ho známe pod názvem VAL. Jeho konstruktérem byl Tokuhisiro Goake a zvolil si jednoduché a přitom krásně řešené letadlo. Postavil dolnoplošník s mohutným, ale pevným podvozkem a překrásným eliptickým křídlem (okopíroval ho od He-70), na jehož spodní stranu instaloval aerodynamické brzdy. Koncové oblouky byly sklopné. Vpředu byl tradičně hvězdicový motor Kinsei 43 nebo 44 (podle verze).

Označení tohoto elegána, je D3A1 typ 96 a do boje vstoupil v roce 1940 z palub letadlových lodí Akagi a Kaga. Vydobyl si takovou slávu a renomé, že se jméno Val stalo synonymem pro střemhlavý bombardér po celém pacifiku. Úžasé na tom je to, že už pri svojí premiéře byl vlastně beznadějně zastaralý a vydržel bojovat až do trpkého konce. Užásně vypadá a úžasně létá. Nebýt jeho pomalosti, v pohodě alternuje v úloze stíhače, protože jeho letové vlastnosti jsou na to, že je to bombardér, fenomenální.

Nám se dostala do rukou verze D3A1 a i toto letadlo je v Olegově podání... Hra neví, že model 11 nedokázal unést 60Kg bomby. To dokázal až model 22, který je ještě hezčí a výkonnější.

Při 110Km/h se samo odlepí a už letíte. Chladič na 2-4, plyn 100%, vyvážit a už se nemusíte o nic starat. Nikdy se mi nepodařilo jeho motor přehřát. Má dost nepříjemný teleskopický zaměřovač, ale zvyknete si. Potřeba vyvážit je poměrně častá, ale odměnou Vám bude přesný bombový zásah. Narozdíl od krepových stíhaček, Val vydrží poměrně hodně a odpustí pilotovi i drsné zacházení. Výborně stoupá a ani nevíte jak a už jste v 4500m a kocháte se nádhernou modrou hladinou. Navolíte kurz k cíli a pokud máte alespoň trochu cviku ve střemhlavém bombardování, určitě trefíte - sbohem neštastný cíli! Moc to cestou dolu nežeňte, protože přece jen sedíte v japonském letadle a japonci měli poměrně rozličné názory co se týká maximální rychlosti v divu. Víc jak 600-640Km/h nezkoušejte. Čím budete cestou dolu rychlejší, tím víc se začně Val otáčet dovnitř a to velmi nepříjemně a potom přijde to, na co si stěžovali už piloti ranných Spitfirů (což samozřejmě Oleg grandiózně ignoruje) - neskutečné klepání koncových oblouků eliptického křídla a to až tak, že ztratíte kontrolu nad letadlem.

Bomby jste odhodili, cíl zasáhli, ale to nejtěžší je ještě před Vámi - návrat domů. Všichni jsou rychlejší, lépe ozbrojení a Vy máte jen jeden, jediný kulomet puškové ráže. Nikdo Vás ale nevytočí. Nikdo! Nikomu neutečete, neudivujete a předními plivátky asi ani nikomu neublížíte, ale pokud se s Vámi zatočí, budete král. Rychle k hladině a zmizte domů. Pokud jste ve skupině a ovládáte letadlo, směle bojujte, protože 90% pilotů nepochopí, že s Vámi nesmí točit a Vy získáváte čas pro posily, které si zavoláte přes TS. Není větší hanby, než když krásného Lightninga nebo Corsaira načape stíhací japonec z převýšení a s převahou rychlosti, jak točí s Valem.

V tomto letadle jsem se nikdy necítil bezbranně. Největším nepřítelem je bezkonkurenčně flak. Pamatujte, že sedíte v letadle, jehož jméno nahánělo v první polovině války o pacifik strach všem posádkám lodí, protože řítící se silueta Valu, byla většinou to poslední co nešťastník viděl.

Výhody:
+ odolný
+ mimořádně přesný
+ fenomenální letové vlastnosti
+ dolet
+ výborný podvozek

Nevýhody:
- beznadějně pomalý
- slabě ozbrojený
- malá nosnost
- malá rychlost v divu

P.S.: Je to nejlépe přistávající japonské námořní letadlo.
P.P.S.: Val má poměrně pomalá křidélka, proto v divokých obratech používejte směrovku, která je naopak vynikající.

Tip na závěr: Vždy si berte největší možnou bombovou zátěž. Nastoupejte alespoň do 2500-3000m a potom volným pádem bez brzd na cíl. Nic Vás nedokáže zastavit.

Online zkušenost: Bojujte při zemi, tak totiž dokážete i takové věci, jako zničit Čajku. Čajka je vynikající na vertikále, ale má mimořádnou potřebu položit se na křídlo a propadnout se dolů na horizontu. Nestyďte se položit Val do horizontální zatáčky, protože i na malé rychlosti je velmi stabilní (můžete použít i listové brzdy, ale opatrně), a přitáhnout. První kolo asi Čajka ustojí, ale druhé bude její poslední, pokud jste opravdu při zemi.
Zpracoval: Lavo (Letka 13)

Vaše komentáře

Zpět na seznam letadel