Grumman F4F Wildcat


V březnu 1939 vzlétnul prototyp XF4F-3. Krátký, ale mohutný, trup do kterého se pohodlně zatahuje typický grummanovský podvozek, klasický hvězdicový Pratt and Whitney Twin Wasp, středoplošná poměrně velká křídla a ostře řezané, kolmo posazené směrové kormidlo. Toto letadélko vytvořilo základ pro synonymum bojů v pacifiku - Wildcat. Bojovalo ve všech významných bitvách v pacifiku do roku 1943. Midway, Guadalcanal, Korálové moře... ale bojoval i v severní africe a bylo to první letadlo americké výroby, které sestřelilo německé letadlo (prosinec 1940). Tento obézní čmeláček doplatil ani ne tak na svoje letové vlastnosti, jako na neschopnost pilotů využít jeho jiných skvělých vlastností, jako byla rychlost v divu, odolnost v boji, výzbroj, výborný rollout...

Máme v rukou letadélko vyžadující železnou disciplínu. V kabině Wildcatu nesmíte podlehnout tužbě sestřelit soupeře za každou cenu a kdykoliv. Trpělivost a výška budou vaším krédem v tomto stroji. Výzbroj divoké kočky postačuje na jakéhokoliv japonce, ale na soupeře z evropy, připadně z afriky, už není tak famózně učinná. Proto je třeba krátce a přesně střílet do námi vybrané části letadla. Máme luxusní zaměřovač, tak proč ho nevyužít. Letadlo se velmi lehce a dobře ovládá a až na nepochopitelnou vlastnost padat úplně bez varování do vývrtky (kterou sice lehce zvládnete), nemá žádné zákeřné vlastnosti. Všechny ovládací prvky, teda křidélka, směrovka a výškovka, reagují rychle a vytrvale, až na skutečně velkou rychlost (750-800Km/h), kdy téměř celé letadlo vytuhne (zpravidla tehdy už pronásledovatel ztratil obě křídla a hledá je v moři). Ano, Wildcat je schopen "udajvovat" téměř cokoliv s vyjímkou Ki-61, Raidena a samozřejmě FW-190. Vydrží víc než jeho větší a mladší bratr Hellcat! Schválně jsem neuvedl BF, protože toho do verze G-2 "udajvujete". Od verze G-6 už sice ne, ale mezek je tuhý a neovladatelný, zatímco Wildcat ano. Ale ke střetům se soupeři z Luftwafe zas tak často nedojde.

Odolnost divoké kočky je legendární, proto se nebojte, vydržíte opravdu slušnou nakládačku. Při létání v tomto letadle mějte na paměti, že máte velmi nepříjemné autoklapky, které se odmítnou vysunout pokud rychlost překročí 250Km/h a samozřejmě jako bonus, manuálně vysouvatelný podvozek. Na druhé straně nic nepřistává na palubu letadlové lodě tak lehce jako Wildcat, skutečně luxusní věc (to není Val nebo Zero, které nemají pořádný přistávací hák). Absolutně pohodově přistane i bez funkčních křidélek nebo směrovky (x-krát odzkoušené). Pokud chcete mít větší přehled o situaci, nestyďte se a otevřete si kabinu a zdvihněte sedadlo, zachrání vám to krk v mnoha nepřehledných soubojích. Buďte trpěliví a předpokládejte soupeřův záměr. Pokud máte převahu výšky a soupeřem je např. Zero, buďte si jistí že před vámi (pokud vás spatří pozdě) udělá loping, protožw má pomalejší křidélka. Nikdy se nenechte zatáhnout do boje v horizontální zatáčce, protože japonec z vás udělá vánočku raz dva! Kašlete na něj a mažte pryč co nejvyšší rychlostí. Nastoupejte a otočte se, ale ne příliš zbrkle, protože pokud o vás soupeř bude vědět, bude se bránit zatáčkou v horizontále. Je dobré začít střelbu na větší vzdálenost (tak 300-400m). Japonec je létající pochodeň! Pokud je japonec nad vámi, na nic nečekejte a jděte k hladině, tak vás žádné Zero nedoběhne. Nejlepší taktika je bojovat ve dvojici, případně ve skupině 4-5 Wildcatů. Wildcat je jedno z mála letadel, která mohou směle podnikat útoky typu HEADON.

Pokud mohu, beru si vždy verzi F4F-3. Má víc střeliva (430 patron na hlaveň, F4F-4 má jen 240), je obratnější, rychlejší a stoupavější. POzor nemá sklopná křídla! Letadla vyráběná firmou General Motors Eastern Aircraft Division, byla označována FM-1, identické s F4F-4 (od 31. srpna 1942) a FM-2. Verze FM-2 se liší jinými ocasními kormidly, motorem se vstřikováním vody a maximálním odlehčením trupu letadla (nikoliv na úkor pancéřování). Je to nejrychlejší Wildcat. Existovala i průzkumná, nepancéřovaná verze F4F-7, ale vyrobilo se jich jen 20. Wildcaty exportované do zahraničí měly bojové jméno Martlet, ale od roku 1944 byly vsechny jeste existující stroje přejmenovány na Wildcat. Vyrobilo se asi 7340 F4F, z toho víc jak polovinu tvořila verze FM-2. Známé chyby hry: hra počitá s křidélky po celé délce křídla, což je samozřejmě blbost. Proto vám soupeř v 90% případů přestřelí křidélka. Hra si také myslí, že Wildcat je létající nadrž od motoru po ocas. Hra neví, že F4F-3 neměl dvoustupňový kompresor.

Výhody:
+ ovládání a zaměřovač
+ výzbroj (platí jen v pacifiku)
+ dolet (víc než 50% nebrat!)
++ přistávací hák
++ schopnost střemhlavého letu
+++ odolnost

Nevýhody:
- pomalý a těžký
- přehřívající se motor
- manuální podvozek a autoklapky
- špatný výhled dozadu v zavřené kabině
- citlivý na křidélka (chyba hry!)
- nevaruje před poměrně častou vývrtkou

P.S.: Dvojice Wildcatů útočí najednou a nad sebou tak, aby horní mohl solit soupeře unikajícího dolnímu lopingem.
P.P.S.: Neplýtvejte Wildcatem útoky na pozemní cíle. Je to rozený lovec a nikoliv bitevník.

Tip na závěr: Přepadl vás japonec z výšky a má velkou rychlost? Začněte klesat v točivé spirále. Žádný to nevydrží, protože jim vytuhnou křidélka... ha ha a Vám ne.

Online zkušenost: V jednom letě byla moje dvojice Wildcatů přepadena čtyřmi Zeke. Po čelním útoku vedoucí Zero s tmavou vlečkou z motoru a ostatní tři nás pronásledovali v divu. Když jsme dive vybrali, už za námi nikdo nebyl. Všichni tři ztratili křídla... (server Zeke vs. Wildcat)
Zpracoval: Lavo (Letka 13)

Vaše komentáře

Zpět na seznam letadel